نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داشتن حافظه ضعیف باعث شادی می شود

به گزارش سیناپرس، ممکن است از نظر بسیاری از افراد، داشتن حافظه ضعیف، نوعی نقطه ضعف محسوب شود در حالی که محققان دریافتند داشتن حافظه ضعیف منجر به لذت بردن بیشتر از رویدادهای تکراری شده و میزان رضایت فرد از زندگی را افزایش می دهد. در نقطه مقابل، کسانی که حافظه ای قوی دارند ممکن است به سرعت از یک موسیقی، کتاب، محلی خاص و حتی سایر افراد خسته شوند.

به گفته محققان، افراد با ظرفیت حافظه کاری بزرگتر در واقع اطلاعات را عمیق تر در ذهن خود رمزگذاری می کنند. آن ها جزئیات بیشتری را در مورد چیزهایی که تجربه کرده اند به خاطر می آورند و این موضوع باعث می شود که احساس کنند تمایلی به تکرار یک تجربه خاص ندارند. این احساس در نهایت منجر به خسته شدن افراد از موضوعاتی می شود که در طول زندگی با آن سر و کار دارند.

برای انجام این تحقیق، توانایی افراد در به خاطر سپردن رشته‌هایی از اعداد و فهرست‌های اشیاء مورد آزمایش قرار گرفت. در ادامه کلیپ های موسیقی خاصی برای شرکت کنندگان پخش شده و تصاویری به آنها نشان داده شد. روان شناسان تلاش کردند تا ببینند افراد شرکت کننده چقدر  زود از مطالب و موسیقی تکراری، خسته می شوند.

به گزارش سیناپرس، دکتر نلسون از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: ما متوجه شدیم که ظرفیت حافظه افراد، پیش بینی می کند که چقدر سریع از یک هنر یا موسیقی خسته می شوند. افرادی که ظرفیت حافظه بزرگ ‌تری دارند، سریع ‌تر از افراد با ظرفیت ‌های کمتر دچار سرخوردگی و کسل شدن نسبت به یک موضوع می شوند زیرا آنها آن تجربیات را بهتر به خاطر می آورند.

در نقطه مقابل اما حوصله‌ افراد با حافظه ضعیف ‌تر به این راحتی‌ ها سر نمی ‌رود. محققان بر این باورند که این یافته ها می تواند پیامد هایی برای کسانی که با مشکلات پرخوری دست و پنجه نرم می کنند داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دکتر نلسون در این رابطه گفت: از آنجایی که بخش بزرگی از پرخوری روانی است، یک راه حل روانشناختی مانند فرآیند های حافظه می تواند به افراد در کنترل غذا خوردن کمک کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی The Journal of Consumer Research منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: مریم عالمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل