رکورد شتاب پروتون در سرن شکسته شد

به گزارش سیناپرس، مرکز برخورد دهنده بزرگ هادرونی LHC، واقع در سرن (CERN) در نزدیکی ژنو، سوئیس، روز جمعه گذشته پس از یک وقفه برنامه ریزی شده سه ساله که طی آن مجموعه تغییراتی در زمینه ارتقاء تاسیسات انجام گرفت، مجدداً راه اندازی شد. این سیستم های جدید در حال حاضر در حال آزمایش بوده و طی راه‌ اندازی مجدد و آماده‌ سازی برای فاز عملیاتی جدید خود به نام Run 3، شاهد شکسته شدن یک رکورد بود.

گفتنی است این شتاب دهنده ذرات که بزرگترین و قدرتمندترین نمونه در جهان محسوب می شود، طی  یک آزمایش که مدت کوتاهی پس از روشن شدن مجدد این مرکز انجام شد، با سرعت و شتابی بیشتر از همیشه، پرتوهای پروتون را به انرژی تبدیل کرد.

صفحه توئیتر رسمی این مرکز روز گذشته نوشت: امروز دو پرتو آزمایشی پروتون #LHC برای اولین بار به رکورد انرژی 6.8 TeV رسیده و پس از #راه اندازی مجدد LHC، این عملیات بخشی از فعالیت های مجدد برنامه ریزی شده در آماده سازی #LHCRun3 است. 

مرکز برخورد دهنده بزرگ هادرونی  با شتاب دادن به دو پرتو از ذرات شبه پروتون به سمت یکدیگر کار می کند. زمانی که این پرتوهای پرانرژی با هم برخورد کرده و به فیزیکدانان ذرات اجازه می ‌دهند تا محدودیت ‌های شدید دنیای فیزیکی ما را کشف و حتی جنبه ‌هایی از فیزیک را که قبلاً دیده نشده بود، شناسایی کنند.

به گزارش سیناپرس، با به ‌روزرسانی ‌های انجام‌ شده در طول خاموشی برنامه‌ ریزی‌ شده، انرژی پرتوهای پروتون این مرکز از 6.5 ترال‌ الکترون ولت به 6.8 TeV افزایش یافت.

به گزارش سیناپرس، یک ترالکترون ولت معادل 1 تریلیون الکترون ولت است و از نظر انرژی جنبشی، تقریباً برابر با انرژی پرواز پشه است. در حالی که ممکن است این مقدار انرژی بسیار کمی به نظر برسد، اما برای یک پروتون منفرد این مقدار انرژی باورنکردنی است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: space.com

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا