نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ام اس چگونه بر تشخیص سرطان تاثیر می گذارد؟

به گزارش سیناپرس، بیماری ام اس می تواند ناتوان کننده باشد و مشکلات حرکتی ناشی از آن ممکن است انجام آزمایش های منظم سرطان را برای افراد مبتلا به این بیماری دشوار کنند. 

به طور کلی اطلاعات کمی در مورد نقش و تاثیر ام اس در غربالگری منظم سرطان وجود دارد. این در حالی است که تشخیص زودهنگام و به موقع می تواند اهمیت زیادی در بقای سرطان فرد داشته باشد.

در مطالعه ای در همین خصوص، محققان دانشگاه مانیتوبای کانادا داده ‌های مراقبت‌ های بهداشتی مربوط به 14.8 میلیون نفر در ایالت انتاریو را بر اساس سن، جنس و تاریخ تشخیص سرطان بررسی کردند تا افراد مبتلا به سرطان پستان یا روده بزرگ را که ام‌ اس داشته یا نداشتند شناسایی کنند.

آن ها دریافتند: احتمال تشخیص سرطان پستان از طریق غربالگری منظم در زنان مبتلا به ام اس 32 درصد کمتر است.

این محققان می گویند: علاوه بر خطر ابتلا به سرطان که با بالا رفتن سن، افزایش می یابد، ناتوانی ناشی از ام ‌اس نیز با افزایش سن بیشتر می شود.به گزارش سیناپرس، بنابراین این احتمال وجود دارد که با افزایش سن در افراد مبتلا به ام اس، انجام ماموگرافی منظم برایشان دشوارتر باشد.

اما در سویی دیگر، محققان این موضوع را شناسایی کردند که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در مرحله اول، یعنی اولین مرحله سرطان، در بیماران مبتلا به ام اس دو برابر بیمارانی است که به ام اس مبتلا نبودند.

آن ها اظهار داشته اند: در بیماران مبتلا به ام اس، اختلالات گوارشی شایع است و این می تواند به علائم مشترک با سرطان روده بزرگ، منجر شود. لذا افزایش معاینات دستگاه گوارش ممکن است به تشخیص زودتر این سرطان کمک کند.

یافته های تحقیقاتی فوق در مجله پزشکیAmerican Academy of Neurology  منتشر شده و برای مطالعه بیشتر قابل دسترسی هستند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل