بلوک عصبی روشی برای درمان دردهای زونا(پست هرپتیک)

نوارلژی پست هرپتیک اولین شاخه از عصب سه قلو دردناک است و درمان آن مشکل است. با وجود اینکه هیچ درمان قطعی برای درد زونا وجود ندارد اما بلوک عصبی که کاربردهای مختلفی دارد، یکی از موثر ترین درمان ها برای این درد است.

درد عصبی ناشی از زونا چگونه است؟

زونا معمولا باعث ایجاد جوش های دردناک در ناحیه آسیب دیده میشود. درد زونا معمولا با از بین رفتن جوش ها برطرف میشود. که معمولا دو تا چهار هفته طول میشکد. «افرادی بالای 70 سال که مبتلا به بیماری زونا هستند ممکن است وارد فاز سوم این بیماری شوند، در حقیقت این فاز بنام سندرم نورالژی پس از زونا می باشد.» در برخی موارد نادر ممکن است درد بعد از عفونت زونا عود کند حتی اگر قبلا جوش ها و درد بیمار برطرف شده باشند.

درد اعصاب یکی از اصلی ترین علائم نورالژی پست هرپتیک است. این درد ممکن است سوزناک مدوام، شبیه به شلیک گلوله یا شوک الکتریکی باشد حتی ممکن است لمس های آرام یا سایر محرک های مکانیکی درد بیمار را افزایش دهند. نوع و شدت درد در بیماران مختلف یکسان نیست. پوست بیمار معمولا بسیار حساس و دچار خارش میشود. برای مثال ممکن است چرخیدن در رختخواب، دوش گرفتن یا در آغوش گرفتن دیگران برای بیمار دردناک باشد.

همچنین ممکن است بیمار در ناحیه آسیب دیده به شدت دچار خارش شود، نسبت به درد بیش از حد حساس باشد و در برابر اتفاق های ساده مانند لمس آرام یا نسیم خنک هوا دچار درد شود. نورالژی پست هرپتیک در کیفیت زندگی روزانه و خواب بیمار اختلال ایجاد میکند. معمولا افراد مبتلا به این بیماری دچار درد زیادی میشوند که خواب آنها را مختل می کند. عملکرد فیزیکی بدن تحت تاثیر قرار میگیرد و به دلیل شدت درد دامنه حرکتی در ناحیه قفسه سینه محدود می شود.

درد عصبی بعد از زونا چقدر طول می کشد؟

معمولا 9 تا 15 درصد از بیماران مبتلا به زونا  دچار نورالژی پست هرپتیک میشوند. مدت زمان ابتلا به نورالژی پست معمولا متفاوت است. اما برای اکثر بیماران این دوره معمولا دو ماه طول میکشد. غالبا علائم یک سوم بیماران مبتلا به نورالژی پست هرپتیک حدود سه ماه طول می کشد و علائم حدود یک پنجم از بیماران یک سال یا بیشتر طول میکشد. محققان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث می شود علائم زونا حتی بعد از سال ها دوباره عود کند. این ویروس ممکن است در سنین جوانی ایجاد شود اما تا سال ها به زونا تبدیل نشود.

اگر درد زونا بعد از برطرف شدن جوش ها همچنان ادامه داشته باشد به آن نورالژی پست هرپتیک گفته می شود. زونا به اعصاب بیمار آسیب میزند. عصب آسیب دیده سیگنال های درد تصادفی را به مغز میفرستد و باعث ایجاد حس سوزش و ضربان میشود. به مرور زمان اعصاب پوست تسکین می‌یابد اما درد ناشی از آسیب عصبی ممکن است تا پایا عمر بیمار ادامه داشته باشد.

بلوک عصبی چیست؟

بلوک های عصبی بین دنده ای میتوانند به عنوان ابزار تشخیصی و روشی برای کاهش درد و التهاب ناشی از اعصاب بین دنده ای استفاده شوند. اعصاب بین دنده ای آسیب دیده ناشی از زونا میتواند باعث ایجاد درد مزمن شود. یک برش جراحی یا زخم در قفسه سینه هم میتواند باعث آسیب به اعصاب بین دنده ای و درد مزمن شود.

مراحل انجام بلوک عصبی چگونه است؟

بلوک عصبی یک روش تزریقی مسدودکننده های عصبی بین دنده ای است که حاوی داروی بی حس کننده موضعی و استروئیدی برای کاهش التهاب و درد مداوم است. در طول عمل ممکن است یک داروی آرامبخش برای کاهش درد یا ناراحتی به بیمار تزریق شود. سپس پزشک ناحیه آسیب دیده را ضدعفونی میکند و برای تزریق بی حس کننده موضعی یک سوزن را به زیر پوست بیمار وارد می کند.

بعد از تزریق داروی بی حسی، پزشک از تصویربرداری اشعه ایکس برای تشخیص محل اسیب دیده و تزریق رنگ کنتراست استفاده میکند. در مرحله بعد برای تزریق داروی ضد درد استروئیدی سوزن دوم وارد میشود. کل مراحل درمان کمتر از نیم ساعت طول می کشد.

بعد از بلوک عصبی باید چه کار کرد؟

باید بعد از تزریق مدت کوتاهی در مطب استراحت کنید. در اکثر موارد بیمار میتواند به تنهایی به منزل بازگردد و نیاز به همراه ندارد. بیمار تقریبا میتواند بعد از تزریق فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد. استفاده از کمپرس یخ روی ناحیه تزریق میتواند به بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

آیا میتوانم روز بعد از درمان سر کار بروم؟

درصورتی که عوارض خاصی نداشته باشید میتوانید روز بعد مشغول به کار شوید. معمولا شایع ترین عارضه این روش ایجاد یک نقطه قرمز در محل تزریق است.

اثر دارو چقدر ماندگار است؟

تاثیر فوری این درمان ناشی از بی حسی موضعی تزریق شده است که بعد از چند ساعت از بین میرود. تاثیر استروئید معمولا سه تا پنج روز بعد از درمان مشخص میشود و تا چند روز یا چند ماه ماندگار خواهد بود.

چند مرحله بلوک عصبی لازم است؟

کاملا مشخص نیست. این تزریق ها حدودا با فاصله یک هفته و در صورت لزوم تکرار میشوند. اگر تزریق اول تا یک الی دو هفته باعث بهبود علائم بیمار نشود احتمالا پزشک تزریق دوم را انجام میدهد. در صورتی که این تزریق ها به بهبود علائم بیمار کمک کنند ممکن است پزشک تزریق های بیشتری را برای بیمار تجویز کند.

در هر جلسه درمان چه تعداد ازاعصاب مسدود می شوند؟

در اکثر موارد که علائم مربوط به یک عصب خاص است همان یک عصب مسدود میشود. برای موارد دیگر چندین عصب و اغلب در سه سطح مسدود میشوند. در این روش آسیب دیده ترین عصب مسدود میشود سپس یک عصب بالایی و یک عصب پایینی آن هم مسدود میشوند.

آیا بلوک های عصبی به رفع مشکل من کمک می کنند؟

ما نمی‌توانیم به طور دقیق پیش بینی کنیم که این روش درمانی به شما کمک میکند یا خیر. معمولا این درمان به بیمارانی که دردشان به تازگی شروع شده است بیشتر کمک میکند. معمولا تزریق اول کاملا ازمایشی انجام میشود. بلوک اول مشخص میکند که آیا اعصاب بین دنده ای باعث درد شده است یا خیر. و اگر بلوک ها تاثیر گذار نباشند مشخص میشود که اعصاب بین دنده ای تاثیر بر درد بیمار نداشته است.

خطرات و عوارض بلوک های عصبی

به طور کلی بلوک های عصبی بی خطر هستند اما هر روشی ممکن است عوارضی داشته باشد. شایع ترین عارضه  جانبی این روش درد در محل تزریق است. سایر عوارض بسیار نادر مانند عفونت، کبودی، خونریزی، بدتر شدن درد و غیره هم ممکن است وجود داشته باشند. خوشبختانه این روش درمانی عوارض جدی بسیار کمی دارد. یکی از عوارض جدی بلوک عصبی از بین رفتن ریه است که بسیار به ندرت ممکن است اتفاق بیافتد اما با توجه به اینکه سوزن ها در نزدیکی ریه قرار میگیرند چنین عوارضی ممکن است اتفاق بافتد.

بلوک عصبی برای چه کسانی مناسب نیست؟

کسانی که به دارو های مورد استفاده حساسیت دارند، کسانی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده میکنند، بیماران مبتلا به عفونت، بیماران مبتلا به دیابت یا بیماری قلبی که به خوبی کنترل نشده اند. همچنین اگر وضعیت سلامت ریه بیمار مناسب نباشد یا یکی از ریه های او از بین رفته باشند بهتر است از این روش درمانی استفاده نکند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا