نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تماشای جهنم مشتری های داغ از چشم هابل

به گزارش سیناپرس، هابل نه تنها تصاویر فوق العاده ای از کیهان می گیرد، بلکه منظومه شمسی، کهکشان ها و سیارات فراخورشیدی را نیز مطالعه می کند. اخیرا تیم ‌هایی از ستاره ‌شناسان به کمک هابل در مورد شرایط آب و هوایی عجیب و غریب در مشتری های داغ WASP-178b و KELT-20b گزارش هایی ارائه می ‌دهند.

مطالعات نشان دهنده بارش سنگ بخار شده بر روی WASP-178b بوده در حالی که KELT-20b دارای جو بالایی گرمتری است و توسط تابش شدید اشعه ماوراء بنفش (UV) نور خورشید در حال سوختن است.

دیوید سینگ (David Sing) یکی از پژوهشگران این مطالعات از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور گفت: ما هنوز درک خوبی از آب و هوا در محیط‌ های سیاره ‌ای مختلف نداریم. به گزارش سیناپرس،وقتی به زمین نگاه می ‌کنید، تمام پیش‌ بینی ‌های آب و هوا به خوبی با آنچه اندازه‌ گیری می کنیم منطبق است. اما وقتی به یک سیاره فراخورشیدی دور می نگریم، قدرت پیش‌ بینی محدودی داریم زیرا یک نظریه کلی در مورد اینکه چگونه همه چیز در یک اتمسفر با هم ترکیب شده و به شرایط شدید واکنش نشان می ‌دهند، وجود ندارد. 


WASP-178b در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. در روز، جو آن بدون ابر بوده و با گاز مونوکسید سیلیکون غنی شده است. از آنجایی که یک طرف سیاره به طور دائم رو به خورشید است، طوفان اتمسفر سوزناک با سرعت فوق العاده بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر در ساعت در جریان است.

در قسمت تاریک، مونوکسید سیلیکون ممکن است به اندازه ‌ای خنک شود که به سنگ تبدیل شده و از ابرها می ‌بارد. اما حتی در سپیده ‌دم و غروب، سیاره به اندازه ‌ای گرم است که سنگ را تبخیر کند. 

سینگ معتقد است، اگرچه مشتری های فوق داغ غیرقابل سکونت هستند، اما این نوع تحقیقات راه را برای درک بهتر جو سیارات قابل سکونت هموار می کند.

جاش لوترینگر (Josh Lothringer) یکی دیگر از محققان گفت: اگر بتوانیم بفهمیم در مشتری‌ های فوق ‌گرم چه اتفاقی می ‌افتد، فرصتی برای کشف آنچه در موقعیت های دیگر سیارات فرا خورشیدی روی می ‌دهد، خواهیم داشت. او افزود: این آزمایشی از تکنیک های ما است که به ما امکان می دهد درک کلی از خواص فیزیکی مانند تشکیل ابر و ساختارهای جوی به دست آوریم.

سیارات فراخورشیدی معروف به مشتری های داغ دقیقاً همان چیزی هستند که از نام آنها پیداست، زیرا آنها از نظر فیزیکی شبیه مشتری هستند اما در عوض به دور ستاره مادر خود می چرخند و اغلب فقط چند روز طول می کشد تا یک مدار کامل شود. همانطور که در مورد WASP-178b و KELT-20b گفته شد، بیشتر مشتری های داغ دمای بالای ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کنند.

این دما به اندازه ‌ای داغ است که بیشتر فلزات از جمله تیتانیوم را تبخیر کند زیرا مشتری ‌های داغ سوزان ترین اتمسفر سیاره ‌ای را دارند که تاکنون دیده شده است.به گزارش سیناپرس، یکی دیگر از ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد مشتری‌ های داغ این است که علیرغم اینکه در منظومه شمسی ما وجود ندارند، در کهکشان بسیار رایج هستند. 

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ هابل از ابتدای ماموریت خود تاکنون بیش از یک میلیون رصد انجام داده و اخیرا توانسته از دورترین ستاره منفرد که تا به حال کشف شده، تصویربرداری کند که ۱۲.۹ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.
شرح کامل این پژوهش ها و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل