ابداع روشی برای بازیافت سیمان و بتن

به گزارش سیناپرس، سیمان و بتن را می توان یکی از اصلی ترین مواد مورد مصرف در صنعت ساخت و ساز جهان محسوب کرد و با توجه به محدود بودن عمر سازه ها، هر تخریب و عملیات نوسازی مستلزم تولید حجم زیادی از زباله های ساختمانی و به ویژه بتن است.

به همین دلیل پژوهشگران ژاپنی اقدام به ارائه راهکاری برای بازیافت بتن و سیمان از نخاله های ساختمانی کرده اند که اجرای آن دارای منافع زیادی برای محیط زیست و اقتصاد بوده و بخش عمده ای از مشکلات نگهداری و مکان یابی برای زباله های ساختمانی را حل می کند.

بر این اساس بتن را می توان با آسیاب کردن به حالت پودر درآورده، سپس با استفاده از صافی های ویژه ای برای جدا کردن مواد ریز و درشت، آن را تفکیک کرد. در مرحله بعد این پودر از نقاله های مجهز به آهن ربا عبور کرده و کلیه فلزات موجود در آن جدا شده و سپس از فیلترهای شناور آب برای برای حذف سایر مواد ناخواسته استفاده می شود. 

به گزارش سیناپرس، محصول تهیه شده از این فرایند برای استفاده مجدد قابل ارائه است و می ‌توان از آن برای تشکیل زیر پایه‌های پی  در زیر سازه ‌های جدید، استفاده کرد. این بتن بازیافت شده همچنین می تواند به عنوان سنگ ‌ریزه برای مخلوط شدن با بتن های جدید استفاده شود.

در این میان باید توجه داشت که اگر بتن حاوی آلاینده ‌های زیادی باشد، بازیافت آن سخت ‌تر است، اما به باور محققان، بازیافت این زباله ها واقعاً ارزش امتحان کردن را داشته و برای محیط زیست مفید است.

از سوی دیگر این عملیات کاملا توجیه اقتصادی دارد و باید توجه داشت که بازیافت به معنای استخراج کمتر شن و دفن زباله کمتر است، بنابراین بازیافت یک تن بتن می‌تواند مصرف ۶۱۸۲ لیتر آب را کاهش داده و از تولید ۹۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن جلوگیری کند.

به گزارش سیناپرس، در شرایط فعلی معمولا فقط حدود ۳۰ درصد از مواد در بتن های جدید بازیافت می شود، زیرا ممکن است عملکرد آن کاهش یابد. اما با کمک این فرآیندهای جدید با استفاده از افزودنی های شیمیایی می توان به تجزیه بتن قدیمی به شن، ماسه و سنگ آهک کمک کرده و بتن جدید با کیفیت بسیار بالاتر را از مواد بازیافتی ساخته شود.

محققان دانشگاه توکیو همچنین نوع جدیدی از بتن را پیشنهاد کرده‌اند که از روش سخت شدن برخی موجودات آبزی به فسیل در طول زمان الهام گرفته شده است. به گزارش سیناپرس،آنها کلسیم را از بتن دور ریخته شده استخراج کرده و آن را با دی اکسید کربن ناشی از  اگزوزهای صنعتی یا حتی هوا ترکیب کرده و در نهایت بتن کربنات کلسیم جدیدی می سازند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا