نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عواملی که نشان می دهد خطر برگشت سرطان پستان وجود دارد یا خیر؟

به گزارش سیناپرس، در یک تحقیق جدید توسط محققان آمریکایی، آن ها روی سلول ‌های اپیتلیال سینه، متمرکز شدند. سلول های اپیتلیال، لایه ‌ای از سلول ‌ها هستند که مجاری و لوب ‌هایی را تشکیل می ‌دهد که شیر را در دوران شیردهی به وجود می آورند. 

دانشمندان به دنبال عوامل متعددی بودند که می ‌توانند عامل بازگشت سرطان باشند، اما هدف اصلی آن ها کل مجموعه توالی ‌های RNA در یک سلول یعنی رونوشت کلی یا ترانسکریپتوم بود که به تعیین زمان و مکان روشن یا خاموش شدن هر ژن در یک سلول کمک می‌کند.

با این که تکنیک ‌های جراحی می توانند در بهبود بیمار موثر باشند، قطعات میکروسکوپی غیرقابل تشخیص تومور می‌ توانند همچنان باقی بمانند و یکی از عوامل بازگشت سرطان پستان در 15 درصد از زنان، گاهی اوقات سال‌ ها پس از جراحی باشند. 

به گزارش سیناپرس، در این خصوص، بالاترین خطر بازگشت روند بیماری، در بیماران مبتلا به سرطان  پستان با گیرنده هورمون مثبت مشاهده شده است.

محققان حین بررسی، متوجه تغییر قابل توجهی در RNA سلول‌ های اپیتلیال منبسط شده زنانی که قبل از جراحی، شیمی ‌درمانی‌ کردند، شدند. آنها همچنین تغییراتی در ژن هایی که قبلاً به عنوان شاخص های پیش آگهی سرطان شناخته شده بودند، مشاهده کردند.

محققان مرکز پزشکی جورج تاون لومباردی می گویند: زمانی که سرطان پستان در فردی تشخیص داده می‌ شود، ابزارهای مختلفی برای تصمیم‌ گیری در مورد این که آیا او باید انواع خاصی از شیمی ‌درمانی را دریافت کند یا فقط تحت درمان هورمونی قرار ‌گیرد، وجود دارند.به گزارش سیناپرس، اما ابزارهایی که در اختیار داریم از دقت مطلوب برخوردار نیستند. 

محققان همچنین دریافتند: تغییرات RNA برای زنانی که سرطان پستان نداشتند، نیز پیامدهایی به دنبال دارد؛ زیرا برخی از این تغییرات، با تشکیل سلول‌ های بنیادی پستانی مرتبط هستند. سلول های بنیادی، خود تجدید شونده و با رشد در ارتباط هستند.

سلول ‌های بنیادی پستانی، سلول ‌های بنیادی بالغی هستند که می ‌توانند به سلول‌ های اپیتلیال پستان تغییر عملکرد دهد. اگر این سلول ها بی نظم شوند، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

تکنیک برنامه ریزی مجدد مشروط سلول ‌ها (CRC) که در جورج تاون اختراع و ثبت شده است، کمک زیادی به این تحقیق کرد. در این مطالعه از CRC برای جداسازی اولیه سلول های اپیتلیال استفاده شد.

محققان اظهار داشته اند: اقداماتی که به منظور جلوگیری از وقوع یا عود سرطان انجام می شوند، همه گام مهمی رو به جلو به حساب می آیند و ما فکر می ‌کنیم که این یافته ها ممکن است کمک مهمی به کاهش تشخیص های اشتباه و همچنین توسعه راه های درمانی بهتر جهت درمان این بیماری باشد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق در مجله معتبر و بین المللی Scientific Reports منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل