نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونق کسب و کارهای هنری طلا در گرو اطلاعات فنی زرگران است

ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهرات استان تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: هم اکنون معدود کشورهایی وجود دارند که صاحب صنعت طلا باشند. خوشبختانه ایران جزو 5 کشور مطرح دنیا در صنعت طلا محسوب می شود و از جایگاهی مطلوبی در تولید طلا، جواهرات و زیور آلات دست ساز برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر رقبای اصلی صنعت طلای ایران کشورهای ایتالیا، کره جنوبی و ترکیه هستند. کشور هند نیز در بحث تولید طلا حرفی برای گرفتن دارد اما خیلی در این زمینه پیشرفته نیست.

به گفته وی، پیش از اعمال تحریم ها ایران در زمینه طلا، جواهرات و زیورآلات به کشورهای دیگر صادرات خوبی داشت اما اکنون به دلیل شرایط تحریم، صادرات این محصولات دشوار شده است. همچنین طی 2 الی 3 سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در داد و ستد محصولات با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم  و موفق نشدیم در این زمینه ورود پیدا کنیم.

هرچند امیدواریم با پایان کابوس این ویروس در تمام دنیا، شرایط صنعتگران این حوزه بهبود پیدا کند و ایران نیز مانند سابق در عرصه های بین المللی ظهور پیدا کندو بتوانیم محصولات خارجی رقابت خوبی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای تجاری سازی بهتر محصولات و رونق کسب و کارهای هنری مانند زیورآلات دست ساز باید چه اقداماتی اساسی در کشورمان انجام دهیم؟ به خبرنگار سیناپرس گفت: در بحث زیورآلات ابتدا فرد باید چارچوب و مقررات قانونی نظام صنفی را رعایت کرده و همچنین از نظر امنیتی تاییدیه های اصلی را بگیرد.

وی افزود: از سوی دیگر یک زرگر باید اطلاعات فنی و اولیه ای پیرامون بحث هنر، صنایع دستی، فلزات طلا و تولید طلا، داشته باشد، زیرا طلا یک فلز خاص است و مباحثی مانند ریاضی، شیمی، هنر در دل آن نهفته است. وقتی زرگری با این اطلاعات آشنایی کافی داشته باشد  می تواند داد و ستد خود را توسعه و رونق دهد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و تجاری زیورآلات دست ساز ایرانی اظهارداشت: راه اندازی نمایشگاه  در ذیل جایزه زیورآلات در بخش طلا باید شرایط خاصی داشته باشد. در حال حاضر چارچوب هایی وجود دارد که باید در نمایشگاه برای آنها برنامه ریزی و پیش بینی شود، زیرا طلا و زیورآلات به عنوان کالایی گرانبها دارای ضوابط خاصی برای نگهداری هستند.

محمد ولی خاطرنشان کرد: قطعا برگزاری جایزه ملی ،فرهنگی و تجاری زیورآلاتو جواهرات ایرانی می تواند باعث شناسایی افرادی شود که تبحر و اطلاعات هنری خوبی در این زمینه دارند. همچنین برگزاری چنین رویدادی می تواند نقش مهمی در توسعه و رونق این صنعت داشته باشد.

وی عنوان کرد: امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد و شرکت کنندگان این رویداد که شرایط خاص و اطلاعات کافی دارند، مورد تشویق قرار بگیرند، زیرا زمانی افراد تشویق و ترغیب می شوند که احساس می کنند کارشان مورد توجه قرار گرفته است،دراین صورت است که برای پیشرفت و بهبود این صنعت اقدامات اساسی و بهتری انجام خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات استان تهران در پایان به سیناپرس گفت: یکی از وظایف مهم اتحادیه طلا و جواهرات استان تهران حمایت از زیرمجموعه های خودش است از اینرو ما از شرکت های فناور و نوآور و واحدهای صنفی این صنعت حمایت معنوی می کنیم .

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل