ثبت تصاویر خورشیدگرفتگی در مریخ

به گزارش سیناپرس، خورشید گرفتگی روی زمین معمولاً دیدنی است و برای مریخ نوردهای ناسا که وظیفه کاوش مریخ را بر عهده دارند، هم ترازی قمرهای آن و خورشید نیز دلیل خوبی برای نگاه کردن به ستاره منظومه شمسی است. به تازگی مریخ نورد استقامت از سیستم دوربین پیشرفته خود برای ثبت واضح ترین منظره خورشید گرفتگی در مریخ استفاده کرده است که این تصاویر به دانشمندان در درک بهتر رفتار قمر محکوم به فنای این سیاره یعنی فوبوس، کمک می کند.

تاریخ مطالعات ناسا در ثبت خورشید گرفتگی در مریخ به سال ۲۰۰۴ باز می گردد که مریخ نوردهای Spirit و Opportunity اولین مشاهدات فوبوس را در حال عبور از مقابل خورشید انجام دادند. به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۱۹، کنجکاوی اولین ویدیوی خود را از این رویداد ضبط کرد و حتی موقعیتی را به دست آورد تا تصویر قمر کوچک دیموس که در همان زمان از مقابل خورشید عبور می کرد را ثبت کند.

این رویدادها درک دانشمندان را از تغییرات در مدار فوبوس و روشی که نیروهای جزر و مدی در داخل، پوسته و گوشته مریخ ایجاد می کنند، بیشتر می کند.
به گزارش سیناپرس، مطالعات ستاره شناسان نشان می دهد این قمر مریخ در حال نابودی است و روند نابودی آن ده‌ها میلیون سال است که آغاز شده و پیش بینی می شود فوبوس در نهایت به سیاره سرخ برخورد کند.

این رویدادهای کسوف همچنین مسیری را که این قمر مریخ به سمت مرگ نهایی خود طی می‌ کند روشن می ‌کند.

لازم به توضیح است که آخرین مورد خورشید گرفتگی مریخ در ۲ آوریل رخ داد و حدود ۴۰  ثانیه به طول انجامید و در این شرایط مریخ نورد استقامت دوربین Mastcam-Z خود را به سمت خورشید چرخانده و تمام صحنه ها را ثبت کرد.
خوشبختانه در این خورشیدگرفتگی جدید، استقامت توانست دقیق ترین و زوم شده ‌ترین ویدیو را از خورشید گرفتگی فوبوس که تا کنون گرفته شده است،  ضبط کند.

به گزارش سیناپرس، ریچل هاوسون، یکی از اعضای تیم Mastcam-Z که دوربین های این مریخ نورد را کنترل می‌ کند، در این رابطه گفت:  از قبل می ‌دانستم که قرار است تصویربرداری جدید ما خوب باشد، اما انتظار نداشتم نتایج به دست آمده اینقدر شگفت‌انگیز باشد.
Mastcam-Z به فیلترهای خورشیدی مجهز شده است که مانند عینک آفتابی برای کاهش شدت نور عمل می کنند و این پدیده را با جزئیات رنگی نشان می دهد که ویژگی های جالبی را در مورد شکل ماه عرضه می کند.

مارک لمون، ستاره شناس سیاره ای از موسسه علوم فضایی در بولدر، کلرادو، درباره این مساله می گوید: شما می توانید جزئیات را به شکل سایه فوبوس، مانند برآمدگی ها و برجستگی های روی چشم انداز قمر مریخ ببینید.

مترجم: حمید تعالی