کاهش ۵۰ درصدی جمعیت و تنوع حشرات

به گزارش سیناپرس، حشرات نقش مهمی در اکوسیستم و شکل گیری اقلیم های مختلف ایفا می کنند و در این میان برخی عوامل همچون تغییرات آب و هوایی و تغییر کاربری زمین ها و زیر کشت رفتن گسترده مزارع، بر تنوع زیستی حشرات تأثیر می گذارد.

محققان در مطالعات خود دریافتند این عوامل می توانند به صورت هم افزایی عمل کنند. به عنوان مثال، حذف زیستگاه های طبیعی برای ساخت زمین های کشاورزی می تواند شرایط ریز اقلیم  هارا تغییر داده و به نوبه خود منجر به افزایش دما شود.
متاسفانه تاکنون اثر متقابل بین این عوامل و تنوع زیستی حشرات، کمتر از سایر گونه‌های جانوری شناخته شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.

برای بررسی بهتر این موضوع، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی شارلوت اوتویت، پیتر مک کان و تیم نیوبولد، داده‌های مربوط به تغییرات دما و تغییرات کاربری زمین را با داده‌های مربوط به تنوع زیستی حشرات در بیش از ۶ هزار مکان مختلف در سراسر جهان ترکیب کردند.

لازم به توضیح است که این داده‌ها یک دوره ۲۰ ساله را شامل می‌ شود. طی این مطالعه، پژوهشگران شرایط مختلف کاربری زمین و شرایط آب و هوایی را برای ۱۷ هزار و ۸۸۹  گونه حشره از جمله سوسک، مگس، زنبور عسل، پروانه و ملخ مقایسه کردند.

به گزارش سیناپرس، یافته های به دست آمده از این مطالعات نشان می ‌دهند که در مقایسه با زیستگاه‌ هایی که کمتر آشفته بوده و نرخ گرمایش کمتری را تجربه می ‌کنند، استفاده فشرده از زمین‌ های کشاورزی که با تنوع محصول کم یا شدت چرای زیاد دام‌ ها مشخص می‌ شود  و گرمایش بیشتر و بالاتر از تغییرات دمای پایه، با کاهش ۴۹ و ۲۷ درصدی گونه های حشرات بومی این مناطق همراه است

به گزارش سیناپرس، اعضای این تیم مطالعاتی پیشنهاد می کنند که تأثیرات بر تنوع زیستی حشرات در نتیجه تغییرات آب و هوایی را می توان با حضور زیستگاه طبیعی در نزدیکی مزارع مهار کرد، اگرچه این سیاست در مقابل گرمایش هوا تاثیر چندانی نداشته و فقط می تواند تاثیر کشاورزی را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است حشرات نقش مهمی در اکوسیستم ها از جمله گرده افشانی و کنترل آفات دارند. درک بهتر عواملی که می توانند تنوع زیستی حشرات را تغییر دهند می تواند به هدایت تلاش های حفاظتی کمک کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی نیچر منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا