نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ریه های زمین در آستانه نابودی است

به گزارش سیناپرس اردبیل، طبق شواهد ارائه شده جدید توسط محققان، جنگل های آمازون به نقطه اوج نابودی جنگل های بارانی نزدیک شده اند. نقطه ای که جنگل های بارانی به ساوانا تبدیل شده و برای همیشه از بین می روند. یافته های جدید نشان می دهد بیش از ۷۵ درصد از مناطق جنگل های آمازون از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون، نشانه های از دست دادن انعطاف پذیری را بروز داده اند.

باید توجه داشت که جنگل های استوایی مانند آمازون نقش مهمی در تنظیم آب و هوای کره زمین دارند. با این حال، تغییرات آب و هوایی و فعالیت‌ های ناشی از انسان مانند جنگل ‌زدایی، در دهه ‌های اخیر فشار فزاینده‌ ای بر جنگل‌ های بارانی آمازون وارد کرده است.

کریس بولتون و همکارانش با استفاده از داده‌های سنجش از راه دور ماهواره ‌ای، تغییرات در انعطاف‌ پذیری و توانایی اکوسیستم برای بازیابی پس از یک اختلال را در جنگل‌ های بارانی آمازون بین سال‌ های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ تعیین کردند. این پژوهشگران همچنین اطلاعات به دست آمده را با داده‌ های پوشش جنگلی به عنوان معیار اصلی بررسی شرایط این منطقه، ترکیب کردند.

به گزارش سیناپرس، وضعیت میانگین اکوسیستم و همچنین داده های آب و هوایی و تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که ۷۵ درصد از جنگل های آمازون از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، انعطاف پذیری خود را از دست داده است و این موضوع نشان می دهد که جنگل آمازون ممکن است به یک نقطه انتقال بحرانی نزدیک شود. از دست دادن انعطاف ‌پذیری در مناطقی که به فعالیت ‌های انسانی نزدیک‌ تر هستند و همچنین در مناطقی که بارندگی کمتری دارند، برجسته ‌تر است. نکته مهم دیگری که باید به ان توجه داشت، این واقعیت است که از دست دادن انعطاف ‌پذیری با از دست دادن پوشش جنگلی همزمان نیست، به این معنی که جنگل می‌ تواند به نقطه اوج بحران خود نزدیک شود بدون اینکه تغییراتی در حالت میانگین درختان خود نشان دهد.

پژوهشگران نتیجه می‌ گیرند که این یافته‌ ها بسیار مهم هستند زیرا شواهد مشاهده‌ ای ارائه می ‌کنند که شرایط خشک ‌تر و جنگل‌ زدایی احتمالا آمازون را به سمت آستانه بحرانی سوق می‌دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Climate Change منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی

منبع: natureasia

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل