نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داستان گورستان صخره ای سیراف

بیشتر ما جنوب را با نام دفاع مقدس به یاد می‌آوریم. اما پیش از آن که این خاک زخمی گلوله‌ها شود و رنگ خون بگیرد، در دوره‌های پیش‌تر نیز اتفاقات زیادی به خود دیده است. بوشهر جزو استانهایی است که اگرچه مظلوم واقع شده است و به اندازه کلان شهرهای ایران از آن نشنیده‌اید، اما اماکن و آثار تاریخی بسیار آن توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

به طور کلی جنوب ایران جاذبه‌های بسیاری از گردشگری تا تفریح و تفرج و حتی ملاقات بخش‌هایی متفاوت از تاریخ دارد. استان بوشهر نیز از گزینه‌های مناسبی است که می‌توان برای تجربه سفری متفاوت به آن سفر کرد و با اماکن تاریخی این شهر پنج هزار ساله آشنا شد.

اگر بخواهید با بخشی از تاریخ که در جنوب کشور و استان بوشهر نهفته است آشنا شوید، می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما تهران بوشهر و صرف زمانی کم خود را به این اماکن برسانید. همچنین می‌توانید با چک کردن قیمت بلیط هواپیما تهران بوشهر و بلیط هواپیما بوشهر تهران با هزینه‌ای مناسب سفری باکیفیت داشته باشید.

موقعیت مکانی گورستان صخره‌ای سیراف چگونه است؟

این مکان تاریخی در جنوب کشور در استان بوشهر و شهرستان کنگان واقع شده است. این گورستان نزدیکی آبگیر دره لیر قرار دارد. سیراف نیز شهری باستانی و پلکانی است. قبرستان سیراف مربوط به دوره ساسانیان یعنی پس از اسلام است.

قبرستان سیراف به عنوان قبرستان تمدن‌ها نیز شناخته می‌شود چرا که افراد مختلف با ادیان متفاوتی در این مکان کنار یکدیگر به آغوش سرد خاک سپرده شده‌اند.

تاریخچه قبرستان صخره‌ای سیراف و تغیر کاربری آن

جالب توجه است که ساختار و کاربرد این قبرستان در گذشته متفاوت بوده است. به گونه‌ای که این مکان در گذشته شامل چاله‌هایی برای جمع‌آوری آب باران بوده است اما پس از گذشت مدتی با شیوع بیماری واگیردار طاعون و ابتلای افراد زیادی به آن و فوت تعداد قابل توجهی از مردم، از این مکان به عنوان گورستان استفاده می‌شد. این مکان در سال 1381 در لیست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

نکته جالب توجه این است که با وجود قدمت زیاد این مکان، علاوه بر اینکه همچنان سرپا است، زمین لرزه‌های بسیار مهیب هم نتوانسته‌اند در جهت تخریب آن قدمی بردارند. از دیگر نکات مربوط به ساخته شدن این گورستان، نظم کنار هم قرار گرفتن قبور است. تمامی قبور با نظم خاصی درکنار هم به سمت غرب قرار گرفته‌اند.

فاصله گورستان سیراف تا تعدادی از اماکن تاریخی بوشهر

این مکان در فاصله نه چندان زیادی از برخی اماکن مهم تاریخی بوشهر قرار گرفته است. برای مثال فاصله این قبرستان تا قلعه شیخ نصوری حدود 1.9 کیلومتر، تا آبشار مصنوعی سیراف 3.9 و تا اسکله سیراف حدود سه کیلومتر است. با بازدید از این مکان می‌توانید دره لیر سیراف و بندر سیراف نیز سری بزنید.

درواقع اگر برای بازدید به این گورستان بروید، با صرف کمی انرژی می‌توانید از اماکن جالب توجه دیگر نیز دیدن کنید.

ویژگی های قبرستان صخره‌ای سیراف

قبرهای این گورستان با طولی حدود دو متر، عرض یک و نیم متر و عمقی حدود 60 سانتی متر با ملات ساروج برای پوشش بیرونی قبر ساخته شده‌اند. این قبرستان را به زرتشتیان نسبت می‌دهند چراکه در گذشته زرتشتیان مرده‌های خود را در گورهای رو باز قرار می‌دادند تا گوشت آنها تجزیه شود.

قبرستان دیگری روبه روی قبرستان غربی وجود دارد که با افزایش ارتفاع تپه‌ها گورها بزرگتر شده و دهانه آنها گشادتر می‌شوند. جلوی تپه ‌گورهایی عمودی قرار دارند که ارتفاع آنها 3 متر و عرض آنها دو متر است.

نکات قابل توجه در بازدید از گورستان صخره‌ای سیراف

با توجه به اینکه قبرستان‌ها عموما در زمانهای تاریکی کمی خوف‌ناک و بسیار تاریک می‌شوند، بهتر است در ساعات روشنایی روز از آن بازدید کنید. علاوه بر آن، روشنایی روز موجب می‌شود بتوانید ویژگیهای ظاهری این مکان را بهتر ببینید.

یکی از نکاتی که نه فقط برای بازدید از این مکان تاریخی بلکه به صورت کلی برای سفر به جنوب باید به آن توجه کرد انتخاب فصول خنک سال است. بنابر این اگر قصد سفر به جنوب ایران و استان بوشهر را دارید، بهتر است بلیط تهران بوشهر را برای فصل سردتر سال تهیه کنید.

در ضمن با مراجعه به سایت‌های مناسب خرید بلیط می‌توانید بلیط هواپیما تهران بوشهر و بلیط هواپیما بوشهر تهران را با قیمتی مناسب تهیه کنید تا از زمان برگشت خود نیز اطمینان داشته باشید. همچنین با سر زدن به چارتهای مربوط به زمان‌های پرواز، مناسب‌ترین زمان‌ها به شما پیشنهاد می‌شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل