مدل مطلوب مسجد تراز قرآنی ارایه می شود

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات قرآن و عترت در نخستین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۴۰۱ خواستار تسریع انعقاد تفاهم‌نامه‌ها برای آغاز عملیات اجرایی فعالیت‌ها به‌ویژه در بخش مردمی در راستای بهره‌مندی از  اعتبارات صندوق شد.

محمدعلی خواجه‌پیری، رییس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی درباره موانع و مشکلات هزینه اعتبارات ۱۴۰۰ که مرحله آخر آن در ششم و بیست و چهارم اسفندماه دریافت شده، راهکارهایی را برای جذب اعتبار و جلوگیری از برگشت آن به خزانه دنبال شده بود، تبیین کرد.

وی گفت: با توجه به پذیرش بی‌قید و شرط شرایط از سوی صندوق پژوهش و نوآوری، مقرر شد کل اعتبار از طریق این صندوق به برنامه‌ها اختصاص یابد. لذا دو تفاهم‌نامه با صندوق و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اعتبار نظارت و راهبری تنظیم شد.

عضو صاحب‌نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه، کمیسیون تبلیغ و ترویج عناوین کلی برنامه‌ها را در اسفندماه ۱۴۰۰ تصویب کرد و قرار شد جزییات را بعداً ارائه کند، از ارائه این جزییات در هفته گذشته خبر داد.

وی افزود: هنوز مجریان برنامه‌ها معلوم نشده و بعد از اینکه مشخص شد و کمیته تخصیص تصویب کرد، وارد مرحله بعد یعنی انعقاد تفاهم‌نامه می‌شود. دبیرخانه کمیسیون پژوهش سه روز قبل برنامه‌های خود را پیشنهاد کرد که باید به کمیته تخصیص ارائه شود. دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی عناوین برنامه‌ها را قبلاً ارائه کرده بود، ولی برنامه‌های تفصیلی را هنوز ارائه نکرده است. بنابر این مشکلی از سوی دبیرخانه و کمیته تخصیص وجود ندارد و اگر کمیسیون‌ها وظایف خود را دنبال کنند تا شهریور و مهر فرصت هست.

رییس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران اعتبار را به ذی‌نفع پرداخت می‌کند نه دستگاه یا کمیسیون، گفت: اختلافی که کمیسیون‌ها با کمیته تخصیص دارند در همین موضوع است. کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها تقریباً تشکیل نمی‌شوند، لذا هرچه به ما ارائه شده غیرقانونی است و بعداً دیوان محاسبات ایراد خواهد گرفت. یعنی برنامه‌ها باید از صحن کمیسیون بیاید نه دبیرخانه کمیسیون. برخی اعضای کمیسیون‌ها معترض هستند و مثلاً می‌گویند دو برنامه برای آموزش عمومی تعیین شده که هر دو مربوط به آموزش و پرورش است.

در ادامه اعضای مجمع موافقت کردند تا عدم اظهار نظر اعضای کمیته تخصیص به منزله تأیید تلقی شده و نامه ارسال شود.

در بخش دیگری از این جلسه و با توجه به انتقال «سالار عرفانی‌نسب» از وزارت آموزش و پرورش به پیشنهاد مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآن و عترت، این موضوع به بحث گذاشته شد.

رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در همین زمینه گفت: با توجه به تصویب کلیات «شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی»، برخی خواستار بررسی تکمیلی این پیش‌نویس شده‌اند، یک اقدام این است که گزینه‌های انتصاب برخی پست‌ها همچون دبیر کمیسیون از سوی شورا یا مجمع پیشنهاد شود؛ چرا که مجمع مشورتی جمعی از مدیران اصلی قرآنی هستند که از اوضاع و شرایط شناخت کافی دارند.

بر این اساس با موافقت اعضا مقرر شد نظر به وجود شرایط لازم مطابق در آیین‌نامه، «سلمان آذری» به عنوان گزینه پیشنهادی در پست سازمانی اداره امور دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن به رییس کمیسیون معرفی شود.

در پایان این بخش از نشست مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی حمید مجیدی‌مهر، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پیشنهاد عضویت سازمان اوقاف و امور خیریه در کمیته تخصیص صندوق مشارکت را مطرح کرد. استدلال وی برای این پیشنهاد، مسئولیت سازمان اوقاف در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و اختصاص بخش زیادی از بودجه قرآنی به موضوع حفظ بود.

در ادامه این نشست نوبت به اولین دستور رسید. این دستور به بررسی نحوه تحقق مطالبات اخیر قرآنی رمضانیه مقام معظم رهبری اختصاص داشت که وقت جلسه تا پایان به تحلیل و تبادل نظر در این خصوص و نحوه اجرایی کردن آن اختصاص یافت.

در این بخش ابتدا تحلیل دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد بیانات مقام معظم رهبری در بیانات اخیر با فعالان قرآنی ارائه شد.

محورهای این تحلیل به شرح زیر است؛

لزوم افزایش انس و ارتباط و استفاده از قرآن با تلاوت پیوسته و پی‌درپی به منظور افزایش تذکر و یادآوری و کاهش غفلت.

لزوم تلاش خواص برای تدبّر، تعلّم و تفقّه (آموزش عمیق) قرآن جهت دستیابی به اعماق و بطون قرآن و پاسخ قرآن به سؤالات زندگی فردی و اجتماعی (با توجه به معجزه جاوید بودن قرآن) که شرط اولش تطهیر قلب است.

لزوم تلاش قاریان برای ارتقای سطح و قانع‌نشدن به وضع فعلی با وجود اینکه به برکت انقلاب اسلامی از لحاظ تعداد قرّاء خوش‌خوان در دنیای اسلام کشور جایگاه ممتازی دارد.

لزوم نگاه قاریان به تلاوت به عنوان وسیله دعوت الی‌الله و تذکر نه صرفاً یک هنر مقدّس از طریق مهندسی تلاوت (انتخاب لحن و انخفاض و اعتلا و کیفیّت القا و تجسم واقعه مناسب و ایجاد اثر و تأثر و حس اتّباع در مستمع و محدود کردن خواندن اختلاف قرائت).

لزوم تلاش بیشتر برای توسعه فعالیت‌های قرآنی با وجود کارهای خیلی خوب گذشته که یکی از پیشنهادها تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی جهت تشویق نوجوانان و جوانان به قرآن‌خوانی و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن.

محمدحسین حسنی، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی پیشنهاد بسته‌های حمایتی دستگاه‌ها به مساجد را مطرح کرد.

بر اساس این گزارش در نهایت و پس از جمع‌بندی مطالب مطرح شده یکی از تصمیمات جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این بخش این بود که مدل مطلوب فعالیت قرآنی مساجد و مسجد تراز قرآنی از سوی کارگروه قرآنی قرارگاه خاتم‌ الاوصیا(عج) که قبلاً در این زمینه سابقه داشته است در تعامل با سازمان تبلیغات و سازمان اوقاف بررسی و ارائه شود.

در ابتدای جلسه تقویم سال ۱۴۰۱ جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی به اعضا ارایه شد.

نشست مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی نحوه تحقق مطالبات اخیر مقام معظم رهبری که در جمع قرآنیان و در طلیعه ماه مبارک رمضان مطرح شده بود، برگزار شد. در این نشست مقرر شد در جلسه آینده مجمع مدلی از مسجد مطلوب و تراز قرآنی برای بررسی ارائه شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا