ابداع سبیل رباتیک برای کمک به حرکت در محیط ‌های تاریک

بسیاری از پستانداران از جمله گربه، موش و خوک دریایی از سبیل بعنوان یک سیستم حسی برای تشخیص اشیاء در محیط‌های تاریک یا تشخیص تغییرات در عمق تارک آب استفاده می‌کنند.

سبیل رباتیک که با الهام از سبیل حیوانات طراحی شده است، قادر به تولید نقشه‌های توموگرافی از طریق اندازه‌گیری جریان هوا است و به لحاظ نظری، می‌تواند به وسایل نقلیه زیرآبی برای یافتن مسیر در میان آب‌های تیره یا هدایت یک کاتتر برای قرار گرفتن در محل درست در قلب بیمار کمک کند. 

این روبو- سبیل Whisker Array نام دارد و از سیم‌های نیتینول فوق الاستیک با نی‌های پلاستیکی ساخته شده است. سبیل‌ها بطول 15 سانتی‌متر با استفاده از آجرهای پلاستیکی و تعدادی چرخ دنده، به سطح اصلی متصل می‌شوند. یک موتورفرمان که در ربات‌ها برای کنترل حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرخش سبیل‌ها با جریان هوا را امکانپذیر می‌کند.

محققان از یک سشوار با دو گزینه سرعت هوای مختلف برای تست جریان هوا استفاده کردند؛ حتی با قدرت ضعیف، روبو- سبیل قادر به دریافت الگوهای جریان هوا با دقت بسیار بالا بود.

این دستگاه حتی در محیط‌هایی که رادار یا سونار در نقشه‌برداری دچار مشکل هستند نیز کارآیی دارد؛ بطورمثال، وسایل نقلیه زیرآبی می‌توانند از این مکانیسم سنجش لمسی برای مسیریابی کارآمدتر در عمق آب‌های تاریک استفاده کنند.

این حسگر می‌تواند از کاربردهای زیست‌پزشکی نیز برخوردار بوده و برای هدایت یک کاتتر از داخل ورید بدون زخمی کردن بافت مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج دستاورد محققان برنامه مرزهای درحال ظهور در تحقیقات و نوآوری (EFRI) بنیاد ملی علوم آمریکا در مجله Bioinspiration and Biomimetics منتشر شد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا