سال گذشته مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص یافت

 دکتر علی خیرالدین امروز در وبینار روز آزمایشگاه ملی با اشاره به نقش آزمایشگاه‌ها در توسعه فناوری، اظهار کرد: اگر قرار است ایده‌ای به محصول تبدیل شود، باید تحقیقاتی در آزمایشگاه صورت گیرد؛ از این رو وجود آزمایشگاه در تحقیقات فناورانه بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: سطوح فناوری یک تا ۴ در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها انجام می‌شود و در طی آن یک ایده به نمونه آزمایشگاهی تبدیل می‌شود و از سطح فناوری ۵ تا ۸ نمونه واقعی محصول تولید می‌شود که در این مرحله در پارک‌های علم و فناوری انجام خواهد شد.

خیرالدین، یکی از پارامترهای مهم در تولید فناوری را آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی دانست و یادآور شد: اگر قرار است بر روی فناوری‌های "های‌تک" و بر لبه دانش و فناوری حرکت کنیم، باید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در اختیار باشیم؛ چرا که با تجهیزات سنتی نمی‌توان تحقیقات بر روی لبه دانش انجام داد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی در کشور، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص یافت و امیدوارم این مبلغ را برای سال جاری نیز تامین کنیم.

وی، به اعطای گرنت فناورانه به تحقیقات فناورانه اشاره کرد و توضیح داد: این گرنت به دانشجویان و اساتیدی که در حوزه فناوری فعال هستند، اعطا می‌شود. این گرنت به اساتید داده نمی‌شود، بلکه به دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی داده می‌شود.

خیرالدین اضافه کرد: این گرنت شامل ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان است که برای هر دانشجوی دوره دکتری و ارشد اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: این گرنت شامل گرنت جوانه،‌ شکوفایی و رشد است که گرنت جوانه به رساله‌های با رویکرد ایده‌های فناورانه و بازارگرا و گرنت‌های شکوفایی و رشد برای حوزه‌های دانش‌بنیانی و فناوری با سطوح بالا اعطا خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا