نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایشگاه‌ها بر بستر شبکه ملی آزمایشگاهی قرار می‌گیرند

وی گفت: در اولین جلسه‌ این شورا که با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود، مصوبه‌ای خواهیم داشت که بر اساس آن کلیه شبکه‌های آزمایشگاهی بر بستر یک شبکه ملی آزمایشگاهی قرار می‌گیرند و حمایت از مراکز آزمایشگاهی تنها به آزمایشگاه‌هایی خواهد بود که در این شبکه فعال باشند.

 دکتر پیمان صالحی امروز در وبینار روز آزمایشگاه ملی با اشاره به ایجاد ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور، افزود: هیچ کدام از محصولات این شرکت‌ها به نتیجه نمی‌رسد، مگر آنکه بر پایه پژوهش‌های اصیل باشد؛ از این رو هر گاه از اشتغال آفرینی صحبت می‌کنیم، باید به این موضوع توجه شود که اتفاقات فناورانه بر پایه پژوهش‌هایی است که در آزمایشگاه‌ها اجرایی می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد تناسبی بین پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای، کاربردی و تجاری سازی، اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم ارتباط منطقی میان میزان مقالات منتشر شده با میزان ثبت پتنت‌ها ایجاد شود تا بتوانیم محصولات بیشتری را تولید کنیم.

صالحی به نقش استانداردسازی در تولید محصولات فناورانه اشاره کرد و یادآور شد: محصول فناورانه‌ای که تولید می‌شود، باید به تایید یکی از مراجع استانداردسازی برسد؛ از این رو است که در حوزه‌های نفت، صنایع غذایی، دارویی و غیره نهادهای استانداردسازی ایجاد شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، مهمترین نیاز برای تولید محصولات فناورانه را تجهیزات آزمایشگاهی دانست و یادآور شد: بر این اساس در سال‌های ۹۷ و ۹۸  بودجه‌هایی از سوی وزارت علوم برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شد، ولی باید توجه داشت که تجهیزات آزمایشگاهی به خودی خود نمی‌توانند نیازهای تحقیقاتی را مرتفع کنند و نیاز به نیروی انسانی متخصص است.

وی با بیان اینکه تجهیزات آزمایشگاهی بسیاری در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد و همچنین آزمایشگاه‌های وابسته به سازمان‌ها و نهادها وجود دارد و در اولین‌ جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور رییس جمهور، مصوبه‌ای برای شبکه‌سازی آزمایشگاه‌ها خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در این باره توضیح داد: در این مصوبه قرار است کلیه تجهیزات آزمایشگاهی در بستر شبکه ملی آزمایشگاهی تجمیع شوند و از طریق هم افزایی میان دستگاه‌هایی چون وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد، معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و سایر نهادهای مرتبط، اعتبارات آن تامین خواهد شد.

صالحی اضافه کرد: در حال حاضر در وزارت علوم شبکه آزمایشگاهی شاعا، در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شبکه راهبردی آزمایشگاهی و در وزارت بهداشت شبکه آزمایشگاهی وجود دارد که همگی این شبکه‌های آزمایشگاهی در یک شبکه سراسری قرار خواهند گرفت.

وی به برنامه‌های وزارت علوم برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: برای این امر طرح آمایش تجهیزات آزمایشگاهی داریم و از این به بعد خرید این تجهیزات تنها از طریق آمایش صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی عتف، تسهیلات و حمایت از آزمایشگاه‌ها تنها برای آزمایشگاه‌هایی است که در این شبکه ملی فعال باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل