نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش خون جایگزین بیوپسی در تشخیص سرطان پوست می شود

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان بین‌المللی، آزمایش‌های خون در نهایت می‌توانند جایگزین بیوپسی‌های پوستی برای جستجوی علائم سرطان پوست یا ملانوم شوند. این امر می تواند روزی نیاز به آزمایش های تهاجمی تر را کاهش دهد.

یک تیم پژوهشی از دانشگاه میشیگان آمریکا موفق به ایجاد پلت فرمی آزمایشگاهی شده اند که می‌تواند وجود سلول‌های ملانوما را که در جریان خون تشخیص داده و علاوه بر آن تعیین کند که آیا تمام سلول‌ها پس از جراحی سرطان پوست برداشته شده‌اند یا خیر. 

چنین آزمایش خونی که می‌تواند وجود سلول‌های ملانومای در گردش را آشکار کند، به بیماران اجازه خواهد داد تا از عمل نمونه برداری یا بیوپسی تهاجمی پوست که درد و رنج و تبعات خاص خود را دارد، اجتناب کنند.به گزارش سیناپرس، در این آزمایش، از پلتفرمی به نام پلتفرم OncoBean اختصاصی ملانوما استفاده می‌شود که با آنتی‌بادی‌های اختصاصی بیماری سرطان پوست ترکیب شده است. 

محققان دانشگاه میشیگان نشان داده اند که این آزمایش می تواند نه تنها برای تشخیص ملانوم، بلکه برای ارزیابی این که آیا تمام سلول های سرطانی با موفقیت پس از جراحی سرطان پوست برداشته شده اند، استفاده شود.

آن ها می گویند: این نخستین مطالعه جامع درخصوص سلول‌های تومور در گردش یا CTC است که کارایی جراحی را با استفاده از سیستم‌های میکروفلوئیدیک در ملانوما ارزیابی می‌کند. با این سیستم می توان تغییرات در تعداد CTC، پیکربندی خوشه‌های CTC و پروفایل بیان ژن را بررسی کرد.

این محققان افزوده اند: سلول های CTC پتانسیل مشخص کردن مقاومت درمانی و عود بیماری را دارند و می توانند نشانگر زیستی ارزشمندی برای نظارت غیرتهاجمی برای پیشرفت بیماری باشند.به گزارش سیناپرس،  گفتنی است این یافته ها در نشریه Advanced NanoBiomed Research منتشر شده اند.

مترجم:رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل