آینده تلفن های هوشمند در گرو فناوری هولوگرام است

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران در کره جنوبی موفق به ساخت سنسورهای جدیدی شده اند که می تواند فرایند پلارایز کردن نور را برای ایجاد تصاویر سه بعدی بدون نیاز به فیلتر حجیم انجام دهد.

این فناوری بسیار مهم است زیرا تا به حال، مشاهده هولوگرام ها تنها با استفاده از یک دوربین بزرگ و تخصصی مجهز به فیلتر پلاریزه امکان پذیر بوده است. به همین دلیل دانشمندان موسسه علم و فناوری کره جنوبی راه حلی ارائه کرده اند که به زودی می تواند بخشی از زندگی روزمره مردم شود.

دکتر دو هوانگ، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی درباره فناوری فوق گفت: تحقیق در مورد کوچک سازی و ادغام عناصر منفرد برای کوچک سازی سیستم های هولوگرافیک بسیار مهم است. نتایج تحقیقات ما پایه و اساس توسعه آینده سنسور ماژول های دوربین هولوگرافی کوچک شده محسوب می شود.

هولوگرام های تلفن همراه چیست؟

دوربین های دیجیتال و گوشی های هوشمند دارای نوعی حسگر به نام فوتودیود هستند که نور را به سیگنال های جریان تبدیل می کنند. دادن توانایی تشخیص نور قطبی شده به این حسگرها، اطلاعات جدیدی را در اختیار آنها قرار داده و به این دوربین ها توانایی ذخیره هولوگرام های سه بعدی را می دهد.

به گزارش سیناپرس، تلاش‌ های قبلی برای تقویت این حسگر ها در تلفن ‌های دارای فیلتر های پلاریزه، به دلیل بزرگ بودن این تجهیزات، ناموفق بود. باید توجه داشت در حالی که اندازه سنسورها کمتر از یک میکرومتر هستند، فیلترهای پلاریزاسیون چند صد میکرومتر طول دارند.

برای غلبه بر این مشکل بزرگ، محققان فوتودیودهایی را با استفاده از دو ماده نیمه رسانا، رنیوم دیزلنید و تنگستن دیزلنید – که به‌عنوان نوع n و نوع p نیز شناخته می‌شوند، توسعه دادند. این فناوری به دستگاه اجازه داد تا طول موج های مختلف نور از ماوراء بنفش تا مادون قرمز نزدیک را تشخیص دهد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس اعلام اعضای تیم مطالعاتی فوق، این فناوری حتی قادر به تشخیص ویژگی‌های پلارایز در ناحیه مادون قرمز نزدیک بود. در طول مطالعات انجام شده، محققان از فتودیودها برای ایجاد حسگر تصویری استفاده کردند که ثابت کرد قادر به گرفتن هولوگرام است. فناوری جدید آنها می تواند  طیف وسیعی از فناوری های بصری جدید را وارد بازار کند.

در خاتمه باید اشاره کرد که این حسگرهای جدید می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند دید در شب، دید سه بعدی، رانندگی خودروهای خودران، بیوتکنولوژی و جمع ‌آوری، تجزیه و تحلیل و بازیابی آثار باستانی و هنری استفاده شود.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در  آخرین شماره مجله تخصصی ACS Nano منتشر شده است.