نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن گلودرد کودکان ساخته می شود

به گزارش سیناپرس، یک تحقیق که توسط مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک (MCRI) انجام شد یک علامت سیستم ایمنی مرتبط با فارنژیت حاد یا گلودرد استرپتوکوکی را شناسایی کرد.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر جاشوا اسویکی (Joshua Osowicki) در مطالعاتی مشارکت داشتند که هدف آن پیشرفت تحقیقات واکسن در مورد استرپتوکوک A با درک بهتر پاسخ ایمنی به باکتری بود.

استرپتوک A باعث حداقل ۷۵۰ میلیون عفونت و بیش از ۵۰۰ هزار مرگ در سال می شود. این باکتری شایع ترین علت فارنژیت یا همان گلودرد و عامل بسیار شایع عفونت های پوستی در کودکان است. این عفونت ها می تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند آسیب کلیه، تب روماتیسمی و بیماری روماتیسمی قلبی شود. به گزارش سیناپرس، تب روماتیسمی و التهاب کلیه پس از عفونت ‌های استرپتوکوکی A به ویژه بر کودکان مدرسه ‌ای تأثیر گذاشته و باعث تسریع بیماری قلبی و کلیوی در اوایل بزرگسالی می ‌شود.

دکتر اسویکی در این باره گفت: بیماری استرپتوکوک A به طور نامتناسبی بر کودکان خردسال، زنان باردار و افراد مسن تاثیر می گذارد. این بیماری یکی از شایع‌ ترین دلایلی است که یک کودک سالم در بخش مراقبت‌های ویژه با عفونت ۲۴ ساعت بعد به شدت بیمار می‌ شود.

به گفته محققان، در حال حاضر هیچ واکسنی برای استرپتوکوک A در دسترس نیست و تلاش بیشتری برای تولید واکسن‌های جدید برای جلوگیری از بیماری‌های جدی و مرگ ناشی از این باکتری مورد نیاز است.

برای مطالعه اولیه، محققان پروفایل ایمنی جامعی از پاسخ ایمنی اولیه در خون و بزاق ۲۵ بزرگسال سالم را که با استرپتوکوک A مواجه شده بودند، انجام دادند که ۱۹ نفر از آنها متعاقباً به فارنژیت علامت دار حاد مبتلا شدند.

پروفسور دانیل پلیچی (Daniel Pellicci) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات گفت که آنها قادر به شناسایی یک علامت ایمنی مرتبط با فارنژیت حاد هستند که به ساخت واکسن آینده برای استرپتوکوک A کمک می کند.

او گفت: امضای ایمنی نشانگری در خون است که مشخص می کند آیا فرد به عفونت پاسخ داده است یا خیر. ما قصد داریم به دنبال این امضای ایمنی در افرادی بگردیم که واکسن‌ هایی را برای جلوگیری از عفونت‌های مرحله A دریافت می ‌کنند که ممکن است تحقیقات را برای شناسایی واکسن‌ های موثری که از بیماری‌های جدی ناشی از این باکتری جلوگیری می ‌کنند، تسریع کند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور پل لیکیاردی (Paul Licciardi) از محققان این پژوهش ها اعلام کرد: انجام یک مدل چالش انسانی به ما امکان می ‌دهد تا پاسخ ایمنی به عفونت را با استفاده از نمونه‌ های جمع ‌آوری ‌شده قبل، در طول و بعد از توسعه بیماری مطالعه کنیم. مدل‌های چالش انسانی برای سایر پاتوژن‌ های عفونی مانند مالاریا ایجاد شده ‌اند و پتانسیل بسیار زیادی برای هدایت موفقیت‌ آمیز توسعه واکسن دارند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل