نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مهار سرطان با داروهای رادیواکتیو

به گزارش سیناپرس، تقریباً ده میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله بر اثر سرطان می میرند، بنابراین میلیون ها خانواده داستانی غم انگیز را تجربه می کنند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان دومین قاتل بزرگ در جهان محسوب می شود که در سال ۲۰۲۰ از هر ۶ مرگ یک مورد را به همراه داشته است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و ممکن است هرگز وجود نداشته باشد.

با این حال، اکنون نوع جدیدی از درمان توجه ها را به خود جلب کرده و امیدها را در جامعه سرطان شناسی افزایش داده است. این روش درمانی که رادیوکونژوگه نامیده می شوند، یک ایزوتوپ رادیواکتیو را با یک عامل هدف قرار می دهند که به سلول های سرطانی حمله می کند.

استفن شوستر (Steffen Schuster) مدیر عامل شرکت بیوتکنولوژی ITM که در مونیخ از سال ۲۰۰۹ روی داروهای رادیوکونژوگه برای انواع مختلف سرطان کار می کند، می گوید: این درمان برای بسیاری از بیماران شگفت انگیز است. وارد شدن به توسعه رادیوکنژوگه ها می تواند راه امیدی برای درمان سرطان باشد.

پیتر اسکات (Peter Scott) متخصص پزشکی هسته ‌ای و شیمی‌ دان دارویی و آلی در دانشگاه میشیگان، با ارائه  تصویری از درمان آزمایشی با رادیوکانژوگه در یک فرد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته، این مهم را توضیح می ‌دهد: تصویر گرفته شده، مجموعه ‌ای از توموگرافی ها با انتشار پوزیترون یا توموگرافی کامپیوتری (PET/CT) از کل بدن فرد را نشان می‌ دهد که یکی قبل از درمان و بقیه بعد از سه دوره درمان گرفته شده اند.

اسکات می ‌گوید: این بیمار در همه جا کم و بیش سرطان پروستات متاستاتیک به استخوان دارد ولی در پایان، رادیوکونژوگه اساساً سرطان را از بین برده است. 

گفتنی است که رادیوکونژوگه یک ماده رادیواکتیو است که تشعشعات را مستقیماً به سلول های سرطانی می رساند. یک رادیو ایمونوکونژوگه با اتصال یک مولکول رادیواکتیو به یک ماده ایمنی مانند یک آنتی بادی مونوکلونال که می تواند به سلول های سرطانی متصل شود، ساخته می شود. به گزارش سیناپرس، این امر ممکن است به کشتن سلول های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول های طبیعی کمک کند. رادیوایمونوکونژوگه ها همچنین ممکن است برای تصویربرداری برای کمک به یافتن سلول های سرطانی در بدن استفاده شوند.

تا به امروز، سازمان غذا و داروی ایالات متحده دو داروی رادیوکونژوگه را تایید کرده که یکی در سال ۲۰۱۸، برای داروی سرطان غدد اعصاب و دیگری در سال ۲۰۲۲ برای سرطان پروستات مقاوم استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، روش درمانی رادیوکونژوگه سرطان پروستات مقاوم را درمان می ‌کند. اندرو کاوی (Andrew Cavey) رئیس برنامه جهانی سرطان پروستات می گوید: شواهد حاکی از آن است که رادیوکونژوگه‌ها علیه سرطان پروستات مثبت عمل کرده و داده‌ها اثربخشی آنها را ثابت کرده ‌اند. توسعه رادیوکونژوگه ها موانع زیادی را به همراه دارد و داروها باید به دقت برنامه ریزی شوند.

او در انتها می افزاید: نوع رادیوایزوتوپ باید با دقت برای تومورها انتخاب و مسائل مربوط به تامین اجزای رادیواکتیو باید برطرف شود. با این حال، دانشمندان مطمئن هستند که آینده درمان سرطان حداقل تا حدودی در رادیوکانژوگه ها نهفته است. اسکات می ‌گوید: من می ‌توانم آینده ‌ای را ببینم که در آن ما شروع به توسعه رادیوایزوتوپ‌های بیشتر برای سرطان ‌هایی کنیم که هنوز قابل درمان نیستند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: cen.acs.org

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل