به گزارش سیناپرس، در طول دوره همه گیری کرونا میزان استفاده عمومی از موبایل و سایر ابزارهای الکترونیکی افزایش یافته است و این موضوع می تواند خطرات خاص خود را در پی داشته باشد.
این موضوع دستمایه مطالعه تیمی از پژوهشگران کره جنوبی شده و طی این مطالعات مشخص شد در حالی که هر از چند گاهی جستجو کردن پاسخ سوالات در گوگل چندان بد نیست، اما کودکانی که بیشتر وقت خود را در فضایآنلاین می گذرانند، مشکلات عاطفی و جسمی بیشتری را تجربه می کنند.
برای انجام این مطالعه، محققان ۲۹ هزار و ۸۱۱ دانش آموز دبیرستانی را از نظر ویژگی های عمومی، استفاده از اینترنت در خارج از مدرسه و سلامت روان مورد بررسی قرار دادند.
اکثر دانش آموزان به دلایلی غیر از مسائل آموزشی، زمانی بیش از سه ساعت در روز را به صورت آنلاین سپری می کردند. این تیم در بین چهار گروه خاص، استفاده بیشتری از اینترنت پیدا کرد.
این گروه ها عبارتند از:
• کودکان در مقاطع سنی پایین تر
• دخترها
• دانش آموزان با وضعیت اقتصادی پایین
• کودکان با پیشرفت تحصیلی پایین
مطالعات این تیم تحقیقاتی همچنین نشان داد دانشآموزانی که زمان کمتری در اینترنت حضور دارند، نسبت به گروه هایی که از اینترنت زیاد استفاده می کنند، سلامت بهتر، سطح استرس کمتر، احساس غم و اندوه کمتر و افکار خودکشی کمتری را گزارش کردند.
به گزارش سیناپرس، این مطالعه با مقایسه سلامت روان نوجوانان بر اساس زمان استفاده از اینترنت به گسترش درک ما از سلامت روان نوجوانان کمک می کند.به گزارش سیناپرس، این موضوع نیاز به توجه بیشتر و مداخلات برای ارتقای سلامت روان نوجوانان را با توجه به میزان استفاده از اینترنت برای مقاصد غیر آکادمیک روشن می کند.
در حالی که یافته های فوق به صراحت نشان نمی دهند که استفاده از اینترنت باعث ایجاد افکار خودکشی می شود، محققان خواستار منابع و کمپین های سلامت روان بیشتر برای کودکانی هستند که با علائم افسردگی یا افکار خودکشی دست و پنجه نرم می کنند.
محققان در این رابطه می نویسند: نتایج به دست آمده از مطالعات فوق، نیاز به مداخلاتی را نشان می دهد که آگاهی از خطرات سلامت روان نوجوانان و مدیریت سلامت روان را برای آن دسته از نوجوانانی که زمان زیادی را صرف استفاده از اینترنت می کنند، افزایش دهد. به گزارش سیناپرس، متخصصان توصیه می کنند برنامه های آموزشی که استفاده مناسب از اینترنت و مدت زمان استفاده از اینترنت را آموزش می دهند، باید توسط دولت ها و مراکز تصمیم گیرنده در زمینه آموزش نوجوانان تدوین و اجرا شود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS One منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.
مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds