نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف منطقه کلیدی مغز که با اختلالات مصرف مواد مرتبط است

به گزارش سیناپرس، ناحیه ای در مغز به نام ناحیه تگمنتال شکمی یا اختصارا VTA به دلیل نقشش در انتقال دوپامین، یعنی همان انتقال دهنده عصبی مهمی که در رفتارهای پاداش محور نقش دارد، دارای اهمیت زیادی است. هرگونه اختلال و بی نظمی در این مدارهای پاداش، می تواند به اختلالات مصرف مواد مخدر و همچنین چندین اختلال عصبی روانی مختلف بینجامد.

بنابراین، گسترش دانش در مورد عملکرد این ناحیه، پیشرفتی مناسب برای توضیح مکانیسم‌های اختلالات مصرف مواد شامل مواد مخدر مانند کوکائین، الکل، مواد افیونی و نیکوتین یا اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی و بیش‌فعالی/کمبود توجه یا ADHD به حساب می آید.

در این رابطه پژوهشگرانی از دانشگاه آلاباما واقع در بیرمنگام آمریکا پژوهشی را روی ناحیه مغزی VTA انجام داده و به نتایج جالب توجهی در خصوص روابط بین این سلول‌ها و ارتباطات گسترده آن‌ها با سایر نواحی مغز دست یافته اند.

آنها در این پژوهش موفق به شناسایی 16 جمعیت سلولی متمایز از 21600 سلول برداشت شده از VTA موش شدند و از این طریق یک اطلس آنلاین قابل جستجو از VTA ایجاد کردند. به گزارش سیناپرس، این جمعیت های سلولی دارای تفاوت واضح در بیان ژن پس از تعیین توالی RNA تک هسته ای بودند.

به گفته این محققان، این 16 جمعیت سلولی متمایز شامل نورون‌های دوپامینرژیک کلاسیک، سه زیر مجموعه از نورون‌های گلوتاماترژیک و سه زیر مجموعه از نورون‌های GABAergic، و همچنین 9 نوع سلول دیگر، از جمله آستروسیت‌ها و سلول‌های گلیال هستند.

آن ها همچنین پس از گروه‌بندی سلول‌های عصبی فرعی، چهار زیرخوشه را نیز شناسایی کردند که ممکن است نورون‌هایی را نشان دهند که قادر به آزادسازی انتقال‌دهنده عصبی ترکیبی هستند. به گزارش سیناپرس، این یافته ها که دیدی عمیق از ناحیه سلولی VTA مغز را به ما می دهند، می توانند در بررسی اختلالات مربوط به مصرف مواد مخدر و همچنین برخی از بیماری روان شناختی، کمک موثری به محققان نمایند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق را نشریه معتبر Cell Reports منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل