نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مورچه ها می توانند بدون آموزش پل بسازند

به گزارش سیناپرس، مورچه ها تنها با وجود داشتن حدود ۲۵۰ هزار نورون در مقایسه با ۸۶ میلیارد نورون موجود در انسان، هنوز هم وقتی با هم متحد می شوند می توانند به شاهکارهای چشمگیری دست یابند. مورچه ها در اجتناب از ترافیک متخصص هستند، مهارتی که ما انسان ها مطمئناً می توانیم از آن بهره مند شویم.

اکنون، محققان از مورچه‌ های آتشین (Solenopsis invicta) که به دلیل نیش ‌های ناخوشایند اما بالقوه مفید مشهور هستند، فیلم گرفته‌ اند که از مهارت‌ های خود برای هموار کردن راه بر روی یک سطح چسبنده استفاده می ‌کنند و پلی برای دریافت پاداش خوشمزه سوسیس تشکیل می ‌دهند.

وانگ پژوهشگر این تحقیقات می گوید: من نشانه هایی از این رفتار را در مورچه ها دیدم که انتظارش را نداشتم. این گونه مورچه ها به دلیل ایجاد پل هایی متشکل از بدن خود به خوبی شناخته شده اند. آنها همچنین می توانند خود را به قایق های شناور تبدیل کنند تا از سیل جان سالم به در ببرند.

به گزارش سیناپرس، این مورچه ها با چسبیدن به یکدیگر با استفاده از پدهای چسبنده پا، نوک پنجه‌ ها و دهان به قایق ‌های شناور عجیب خود دست می ‌یابند. هر مورچه به طور متوسط  ۱۴ ارتباط با مورچه‌ های دیگر برقرار می ‌کند و با حباب‌هایی که با کمک اسکلت بیرونی آب‌ گرشان تشکیل می ‌شوند، شناور می مانند.

مورچه ها همچنین از ابزارهایی برای حمل غذاهایی که به سختی جابجا می شوند مانند مایعات استفاده می کنند. آنها زباله هایی مانند ذرات خاک و برگ ها را در مایع قرار می دهند و سپس غذای خیسانده شده را به لانه خود می برند. 

در مطالعه ‌ای در سال ۲۰۲۰، محققان دانشگاه کشاورزی چین دریافتند که مورچه‌ ها می ‌توانند از زباله ‌های اطراف و ذرات خاک برای ایجاد پلی با سطح چسبنده و آغشته به پارافین استفاده کنند. این مورچه ها حتی توانستند یک پل خاکی  روی سطحی بسازند که با نوعی موم آغشته شده بود که به عنوان یک دافع قوی مورچه در نظر گرفته می شود.

هائولین زنگ (Haolin Zeng) حشره شناس دانشگاه جورجیا، یکی از مورچه های کارگر را در طی مشارکت خیره کننده خود در ساخت پل، بررسی کرد.به گزارش سیناپرس، او در این باره می گوید: در اینجا یک مورچه کارگر در حال پل سازی است و می ‌توانید ببینید که او شن را برمی ‌دارد، آن را روی نوار برده، پایین می ‌گذارد و دوباره این کار را انجام می ‌دهد. 

به گزارش سیناپرس، این توانایی انتقال ذرات مورچه ها به اطراف به فرآیند مهم زیست محیطی بیوتورباسیون، یعنی به انتقال خاک زیرزمینی به سطح کمک می کند. بیوتورباسیون به طور قابل توجهی نفوذپذیری آب و حاصلخیزی خاک سطحی را بهبود می بخشد. بنابراین، به همان اندازه که این جانوران کوچک باهوش زمانی که به خانه‌ های ما حمله می‌ کنند، آزاردهنده هستند، خدمات بزرگی برای رشد غذای ما نیز ارائه می ‌کنند. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Insect Science منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل