نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رایحۀ اسطوخودوس افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد

«نارسایی مزمن کلیه» یکی از مهم ترین بیماری های مرتبط با این عضو تصفیه کننده خون است که عوارض و اختلالات متعددی را به همراه دارد. در صورتی که درمان های معمولی برای این بیماری اثربخش نباشند، انجام عمل همودیالیز و در نهایت پیوند کلیه به عنوان درمان های مرحله آخر مطرح می باشند. با این حال انجام درمان همودیالیز علیرغم کمک به بیمار، دارای عوارض جسمی و روانی متعددی می باشد. این عمل درمانی از آن جا که فرایندی استرس زا و اضطراب آور است، اغلب بیمار را دچار برخی اختلالات روانی نظیر افسردگی می نماید. به گونه ای که مطابق با برخی آمارها شیوع اضطراب و افسردگی در این بیماران بالای 60 درصد گزارش شده است.

برای کنترل اختلالاتی نظیر افسردگی که اغلب موجب عدم مشارکت در فرایند درمان و تبعیت بیماران در این خصوص می شود، روش های مختلف دارویی و غیردارویی به کار گرفته می شود. ولی در این میان، اهمیت روش های غیردارویی و همچنین طب مکمل نظیر ماساژدرمانی، تمرینات ورزشی، طب سوزنی و فشاری، موسیقی درمانی، یوگا، هیپنوتیزم و بالاخره رایحه درمانی به دلیل جلوگیری از ورود مواد شیمیایی اضافی به بدن، بیماران رو به افزایش است.

 در همین رابطه محققینی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… تهران به منظور بررسی تاثیر رایحه درمانی با استفاده از گیاه دارویی اسطوخودوس به عنوان یک روش درمانی ساده و کم هزینه برای کاهش افسردگی و اضطراب بیماران همودیالیزی، پژوهشی را به انجام رسانده اند که نتایج آن در فصل نامه علمی پژوهشی «مراقبت مبتنی بر شواهد» سال پنجم شماره 2 منتشر گردیده است.

برای انجام این پژوهش که به شیوه کارآزمایی بالینی و به مدت دوماه در شهر تهران انجام گردیده، 60 نفر از بیماران تحت درمان همودیالیز از مراکز دیالیز دو بیمارستان بقیه ا… و شهید چمران مشارکت داشته اند که 60 درصد آن ها مرد و 95 درصد متاهل بوده اند.

نحوه اجرای آزمایش به این صورت بوده که پس از وصل شدن بیماران به دستگاه همودیالیز، دستمالی آغشته به اسانس استاندارد گیاه دارویی اسطوخودوس به یقه آن ها متصل گردیده و سپس از بیماران خواسته می شد که به صورت معمول تنفس نمایند. این کار به مدت یک ساعت ادامه می یافت.

نتایج این مطالعه جالب نشان می دهد که انجام رایحه درمانی استنشاقی با استفاده از اسانس گیاه اسطوخودوس به طور معنی دار و چشمگیری باعث کاهش میزان افسردگی و استرس در بیماران همودیالیزی می گردد.

بنا بر اظهار پژوهشگران، نتایج تحقیقات پیشین نیز بر تاثیرگذاری بالای عصاره این گیاه دارویی بر کاهش اضطراب  زنانی که در شرف به دنیا آوردن نخستین فرزند خود بوده اند، تاکید دارد.

محققین مجری این پژوهش معتقدند می توان از رایحه درمانی با گیاه دارویی اسطوخودوس به عنوان یک طب مکمل و بدون عارضه در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران تحت درمان همودیالیز استفاده نموده و به بیماران و پرستاران نیز نحوه کاربرد آن را آموزش داد.

قابل ذکر است «رایحه درمانی» به استفاده از روغن های معطر و اسانس های استخراج شده از گیاهان دارویی و گل ها برای درمان بیماری های مختلف گفته می شود. این روغن ها و اسانس ها را می توان با نظر متخصصین گیاهان دارویی از طرق مختلفی نظیر استنشاق، حمام و یا ماساژ به کار برد.

منبع: طیبی، ع.، کسری دهکردی، ع.، عبادی، ع.، صحرایی، ه. و عین اللهی، ب. 1394. تأثیر رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران همودیالیزی کارآزمایی بالینی. فصل نامه مراقبت مبتنی بر شواهد، سال پنجم، شماره 2، ص‌ص 74-65

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل