نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ناسا فضاپیمای آرتمیس را مجددا آزمایش می کند

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا در نظر دارد طی سال های آینده عملیات کاوش و مطالعه ماه را انجام دهد. این پروژه با استفاده از فضاپیمای آرتمیس ۱ انجام شده و سازمان فضایی ناسا طی این ماموریت از موشک جدید سیستم پرتاب فضایی خود با عنوان  SLS  برای ارسال یک کپسول اوریون در سفری بدون خدمه به دور ماه استفاده خواهد کرد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده،  این ماموریت در تابستان امسال انجام خواهد شد و به همین دلیل مجموعه ای از آزمایش های مهم در سکوی 39B در مرکز فضایی کندی فلوریدا در حال برنامه ریزی است تا از این طریق تا به تیم اجرایی آرتمیس کمک شده و سخت افزارهای مورد نیاز ماموریت فوق،  آماده شود.

گفتنی است تاکنون سه عملیات ناموفق در این زمینه انجام شده و  این کمپین آزمایشی، در اول آوریل آغاز شده و قرار بود دو روز بعد با سوخت‌گیری SLS و شمارش معکوس پرتاب چند تمرین به پایان برسد. در این میان اما بروز چندین مشکل فنی، برنامه ریزی را با مشکل مواجه و آن را به تعویق انداخت.

به گزارش سیناپرس، این تیم قصد داشت دور جدید آزمایش های خود را هفته گذشته و در یازده آوریل از سر بگیرد، اما مهندسان ناسا قبل از شروع عملیات،  یک سوپاپ معیوب در برج پرتاب سیار که سکوی Artemis 1 را پشتیبانی می کرد، کشف کردند. این مشکل تاخیری یک روزه در پی داشته و باعث شد تیم فنی پروژه، روش آزمایش خود را اصلاح کند. 

گفتنی است عملیات سوخت رسانی به فضاپیما در ۱۴ آوریل آغاز شد، اما اعضای تیم پس از اینکه متوجه نشت هیدروژن مایع به طور غیرمنتظره ای شدند، این تلاش را نیز متوقف کرده و به این ترتیب سومین عملیات تمرینی آرتمیس نیز با شکست مواجه شد. 

در همین رابطه مایک سارافین، مدیر مأموریت آرتمیس در مقر ناسا در واشنگتن، روز گذشته اعلام کرد: ما قصد داریم طی هفته آینده، عملیات خود را مجددا شروع کنیم. این کار کمی دشوار است، زیرا در این بازه زمانی، اسپیس ایکس قصد استفاده از یکی از سکوهای پرتاب مجموعه را دارد و به همین دلیل هماهنگی لازم در این رابطه انجام شود. به گزارش سیناپرس، بنابراین، اگر نهایی کردن مرحله اصلی عملیات SLS تا ساعات اولیه صبح ۲۲ آوریل تکمیل نشود، تیم Artemis 1 باید تا زمانی که فضاپیمای Crew-4 اسپیس ایکس از زمین خارج شود، صبر کند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: space.com

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل