شفافیت شیشههای کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد، ضمن آنکه شیشه کابین خلبان مانع ایجاد بخار آب در سطح آن باشد؛ چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر میشود، به همین دلیل در دنیا با کمک فناوری نانو پوششهایی تولید شده که مانع بخارگرفتگی این شیشهها میشود.
در این راستا یکی از شرکتهای فناور با حمایت ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری نسبت به تولید پوششهای دارای اجزای نانومتری برای پیشگیری از بخار گرفتگی شیشههای کابین هواپیما اقدام کرده است.
به نقل از مرکز اطلاعرسانی معاونت علمی ریاستجمهوری، این شیشهها ساختاری شبیه شیشههای چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی خرد نمیشوند و ممکن است تنها ترک بردارند و از آنجا که شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند، پنجرههای کابین خلبان را همراه با ۳ تا ۵ لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر میسازند.
هواپیماهای C130، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهایی هستند که از نانو محصولات این شرکت استفاده میکنند و این محققان در حال حاضر روی ساخت شیشههای نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار میکنند.
No tags for this post.