نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در کنار خانواده، تلفن همراه را کنار بگذارید

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی می ‌تواند به روابط عاطفی و عاشقانه زوجین آسیب زده و منجر به افسردگی شود.

به همین دلیل تیمی از محققان به تأثیر این موضوع پرداخته و به طور خاص موضوع بی ‌اعتنایی به شریک زندگی برای نگاه کردن به تلفن همراه و استفاده از شبکه های اجتماعی پرداختند.به گزارش سیناپرس، از نظر علمی، فوبینگ یک رفتار روانی مبتنی بر استفاده از تلفن همراه محسوب می شود که با افسردگی و رضایت کمتر از رابطه مرتبط است.

دکتر جیمز رابرتز، نویسنده اول این مطالعه، درباره پدیده فوق گفت: آنچه ما کشف کردیم این بود که وقتی کسی احساس می کند که شریک زندگی ‌اش به وی بی توجهی می ‌کند، دچار سرخوردگی شده و این مساله باعث ایجاد تعارض شده و نهایتا و منجر به سطوح پایین ‌تری از رضایت از رابطه می شود.

این سطوح پایین رضایت از رابطه به نوبه خود منجر به سطوح پایین تر رضایت از زندگی و در نهایت سطوح بالاتر افسردگی می شود. به گزارش سیناپرس، در این میان نکته جالب این است که بسیاری از زوجین، دلیل بی توجهی طرف مقابلشان به خود را استفاده زیاد از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی می دانند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعه انواع مختلف فوبینگ شناسایی شد که برخی از مهمترین شکایات افراد مورد مطالعه قرار گرفته، شامل موارد ذیل بودند:

•    شریک زندگی من تلفن خود را در جایی قرار می دهد که وقتی با هم هستیم بتواند آن را ببیند.
•    شریک زندگی من وقتی با من است تلفنش را در دستش نگه می دارد.
•    شریک زندگی من وقتی با من صحبت می کند به تلفن خود نگاه می کند.
•    همسرم در هنگام حرف زدن با من، تلفنش را چک می کند.

این نظرسنجی که شامل بررسی شرایط عاطفی و روابط خانوادگی ۱۴۵ نفر بود، نشان داد که استفاده کنترل نشده از تلفن همراه می تواند زمینه ساز بی علاقگی زوجین به یکدیگر شده و حتی احتمال خیانت و عدم وفاداری را افزایش دهد.

بر این اساس ۴۶ درصد افراد حاضر در مطالعه اذعان داشتند که احساس می کنند برای همسرشان معمولی شده اند  و ۲۳ درصد نیز اعتراف کردند که این رفتار باعث درگیری و بروز اختلاف در روابط آنها شده است. به گزارش سیناپرس، در این میان ۳۷ درصد نیز اعتقاد داشتند استفاده زیاد شریک زندگیشان از تلفن همراه باعث ایجاد حس افسردگی در آن ها می شود.

به گزارش سیناپرس، دکتر مردیت دیوید، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: اکثر مردم احصاص می کنند استفاده از تلفن همراه در هنگام تعاملات روزمره با دوستان و خانواده شان مشکلی نداشته و چیز مهمی نیست. با این حال، یافته‌ های ما نشان می ‌دهد که هر چه میزان استفاده یکی از طرفین از تلفن همراه در هنگام گفتگو و سپری کردن زمان با یکدیگر بیشتر باشد، سطح کلی رضایت از رابطه کاهش پیدا می کند.

در خاتمه محققان توصیه می کنند هنگام گذراندن وقت با دیگران، بهتر است تلفن همراه را کنار گذاشته و در صورت لزوم در وقفه های پیش آمده در صحبت، پیام ها را چک کنید.
شرح کامل این مطالعه در مجله Computers in Human Behavior منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: حمید تعالی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل