یافتن آب در قمر مشتری به کمک صفحه یخی گرینلند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که بر اساس داده های ورقه یخی گرینلند انجام شده است، نشان می دهند که احتمال وجود آب های کم عمق در یکی از قمرهای مشتری به نام اروپا وجود دارد. این یافته‌ها می‌توانند بینش‌های بیشتری در مورد فرآیندهای ژئوفیزیکی که قمرهای سیاره ای را تشکیل می‌دهند، ارائه دهد.

قمر اروپا که یکی از قمرهای مهم سیاره غول آسای مشتری به حساب می آید، توسط فضاپیماهای وویجر و گالیله بازدید شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده در این مأموریت‌ها، از طریق روش های مدل‌سازی، وجود بالقوه یک اقیانوس آب مایع در زیر پوسته یخی 20 تا 30 کیلومتری آن را پیشنهاد می دهند.

بر اساس این یافته ها، درک ساختار پوسته یخی و چگونگی تکامل آن، امری مهم برای افزایش درک ما از فرآیندهای ژئوفیزیکی تشکیل قمر اروپا است.

در این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه استانفورد آمریکا یک بخش سطحی به نام برآمدگی های دوتایی  یا جفت برآمدگی های تقریبا متقارن، در کنار یک شیار کم عمق قمر اروپا را بررسی کردند که می تواند صدها کیلومتر طول داشته باشد.

آن ها به شکلی جالب، مشابه این برجستگی دوتایی را در یک ورقه یخی در شمال غربی گرینلند نیز شناسایی کردند که همان وضعیت هندسی را در قمر اروپا دارد.

این محققان برای کشف شکل‌گیری خط الراس در گرینلند، از ارتفاع سطح و داده‌های راداری استفاده کردند و نشان دادند که از طریق فرایندهای انجماد مجدد متوالی، فشار و شکستگی، یک آستانه آب کم‌عمق در این ورقه یخ شکل گرفته است.

آن ها پیشنهاد می کنند که اگر این فرآیند، مسئول تشکیل برآمدگی های دوگانه در اروپا نیز باشد، ممکن است نشان دهد که آب مایع کم عمق در پوسته یخی این ماه سیاره مشتری نیز وجود دارد.به گزارش سیناپرس،به گفته آن ها، یافته‌های ما نشان می‌دهند که فرآیندهای آب کم‌عمق ممکن است بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد در شکل‌دهی مورفولوژی سطح قمر اروپا دخالت داشته باشند.

به گزارش سیناپرس،این یافته های هیجان انگیز را نشریه جلودار علم، Nature Communications منتشر کرده است.

مترجم:عباس روشن بین