نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باکتری های مصرف کننده متان برق تولید می کنند

به گزارش سیناپرس، در یک مطالعه جدید، میکروبیولوژیست های دانشگاه رادبود هلند نشان داده اند که می توان با استفاده از باکتری های مصرف کننده متان در آزمایشگاه، برق تولید کرد. 

باکتری Candidatus Methanoperedens از متان برای رشد استفاده می کند و به طور طبیعی در آب های شیرین مانند گودال ها و دریاچه ها وجود دارد. در برخی کشورها مانند هلند، باکتری‌ ها بیشتر در مکان ‌هایی که سطح و آب ‌های زیرزمینی آلوده به نیتروژن هستند، رشد می ‌کنند زیرا برای تجزیه متان به نیترات نیاز دارند. باکتری Candidatus Methanoperedens اکسیداسیون بی هوازی متان را به احیای نیترات پیوند می دهد.

به گزارش سیناپرس، در اکوسیستم های طبیعی و مصنوعی، این باکتری اغلب در جایی که نیترات با متان تولید شده توسط متانوژن ها همراه است، یافت می شود.
محققان در ابتدا می خواستند در مورد فرآیندهای تبدیلی که در میکروارگانیسم رخ می دهد بیشتر بدانند.

علاوه بر این، پژوهشگران همچنین کنجکاو بودند که آیا می توان از آن ها برای تولید برق استفاده کرد یا خیر.

کورنلیا ولته (Cornelia Welte) میکروبیولوژیست و پژوهشگر ارشد این مطالعات می گوید: این یافته ها می تواند برای بخش انرژی بسیار مفید باشد. در تاسیسات بیوگاز فعلی، متان توسط میکروارگانیسم ‌ها تولید و متعاقباً سوزانده می ‌شود که توربین را به حرکت درآورده و در نتیجه نیرو تولید می‌ کند. کمتر از نیمی از بیوگاز به نیرو تبدیل می ‌شود و این حداکثر ظرفیت قابل دستیابی است. ما معتقدیم که می توان با استفاده از میکروارگانیسم ها بهتر عمل کرد و در حال ارزیابی آن هستیم.

سایر پژوهشگران میکروبیولوژیستی قبلاً نشان داده ‌اند که می‌ توان با استفاده از باکتری‌ های آناموکس که در طول فرآیند به جای متان از آمونیوم استفاده می ‌کنند، نیرو تولید کرد. هلین اوبوتر (Heleen Ouboter) میکروبیولوژیست در مورد موضوع فوق می‌ گوید: روند کار این باکتری‌ ها اساساً یکسان است. به گزارش سیناپرس، ما نوعی باتری با دو پایانه ایجاد می کنیم که یکی از آنها ترمینال بیولوژیکی و دیگری ترمینال شیمیایی است. ما باکتری ها را روی یکی از الکترودها رشد می دهیم که باکتری ها الکترون های حاصل از تبدیل متان را به آن منتقل می کنند. 

به گزارش سیناپرس، از طریق این رویکرد، محققان موفق شدند ۳۱ درصد از متان را به الکتریسیته تبدیل کنند اما هدف آنها راندمان بالاتر است. ولته در انتها می گوید: ما به تمرکز بر بهبود سیستم برای تولید بیشتر ادامه خواهیم داد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Microbiology منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل