نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا به دوز چهارم واکسن کرونا نیاز داریم؟

به گزارش سیناپرس، افراد بالای ۵۰ سال و برخی از افراد دارای نقص سیستم ایمنی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ هستند، چهار ماه پس از دریافت واکسن تقویت کننده اولیه واجد شرایط تزریق دوز دوم تقویت کننده یا دوز چهارم هستند.

بریتانیا اخیراً تجویز چهارمین دوز را برای افراد ۷۵ سال و بالاتر آغاز کرده و آن را به عنوان تقویت‌ کننده بهاره معرفی کرده است. در آلمان، افراد بالای ۶۰ سال اکنون واجد شرایط دریافت چهارمین عکس از سری mRNA هستند.

آخرین توصیه ‌ها باعث تعجب بسیاری افراد در مورد اهمیت تقویت ‌کننده‌ها برای محافظت در برابر بیماری کرونا شده است. به گزارش سیناپرس،پس از بررسی حجم فزاینده تحقیقات در مورد چگونگی تغییر سیستم ایمنی بدن در طول زمان پس از هر دوز، واضح است که تقویت‌ کننده دیگری برای جمعیت‌ های آسیب ‌پذیر فواید معنی ‌دار فراوان با خطر بسیار کمی دارد.

شواهد واضحی وجود دارد که نشان می ‌دهد:دوز سوم از سری mRNA یا اولین دوز تقویت ‌کننده  برای اطمینان از پاسخ ایمنی قوی در برابر نوع امیکرون برای همه گروه‌های سنی حیاتی بوده و هنوز هم هست. این امر تا حدی به این دلیل است که پاسخ ایمنی در طول زمان کاهش می‌ یابد و همچنین تا حدی به این دلیل است که امیکرون در فرار از مصونیت ناشی از واکسن‌های کرونای موجود و عفونت‌های قبلی مؤثر است. 

طبق آخرین گزارش ها، اثربخشی واکسن ها در برابر عفونت پس از دوز سوم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. مطالعات ذکر شده داده های تمام گروه های سنی را جمع آوری کردند. اما محققان می ‌دانند که بزرگسالان مسن‌ تر به اندازه افراد جوان ‌تر پاسخ ایمنی پایداری ندارند.

این توضیح می ‌دهد که چرا عفونت‌ های پیشرو با نرخ بسیار بالاتری در میان افراد ۶۵ سال به بالا رخ داده است.

محققان پس از تحلیل اطلاعات افراد پس از تزریق دوز چهارم دریافتند که میزان ابتلا به کرونا دو برابر کمتر از دوز سوم بود.به گزارش سیناپرس،با این حال، این محافظت به سرعت پس از شش هفته از بین رفت. محققان همچنین دریافتند که میزان بیماری شدید در مقایسه با افرادی که تنها سه دوز دریافت کرده بودند، چهار برابر کمتر است.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که بستری شدن در بیمارستان در بین هر دو گروه بسیار کم بود. همچنین، تقویت کننده دوم معادل ۷۸ درصد کاهش مرگ و میر در مقایسه با تقویت کننده اول به تنهایی است.

به گفته پژوهشگران، بیش از ۳۵ مطالعه نشان داده اند که ایمنی هیبریدی محافظت کامل و گسترده ای را ارائه می دهد. این امر به این دلیل است که ایمنی ناشی از واکسن‌ها پروتئین اسپایک را هدف قرار می‌ دهد و ایمنی ناشی از عفونت به طور گسترده‌ تری به کل ویروس می ‌پردازد. ایمنی هیبریدی ناشی از ابتلا به ویروس و تزریق واکسن هست.
بنابراین، نادیده گرفتن تقویت کننده دوم با عفونت تایید شده امیکرون غیر منطقی نیست. این بدان معنا نیست که افراد باید به طور هدفمند کرونا بگیرند اما واضح است که مصونیت ترکیبی مسیری مناسب برای محافظت است.

به گزارش سیناپرس، به طور خلاصه، شواهد قوی وجود دارد که نشان می ‌دهد دوز چهارم یا تقویت ‌کننده دوم حفاظت معنی ‌داری را در میان جمعیت‌ های آسیب ‌پذیر، از جمله افراد بالای ۶۰ سال فراهم می ‌کند. 

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: sciencealert
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل