نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عنکبوت ها گوش ندارند

به گزارش سیناپرس، صدا چیزی نیست جز تفسیر مغز ما از ارتعاشات محیط اطرافمان. در انسان، این ارتعاشات توسط پرده گوش گرفته شده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود که مغز قادر به درک آن است.

برخی از حیوانات مانند ماهی ها با استفاده ازسنگ گوش در بدن از فرآیندهای شنیداری دیگری استفاده می کنند. حشرات و عنکبوت ها با استفاده از موهای ریز روی سطح بدن خود می شنوند. با این حال، به نظر می رسد گونه های دیگر مانند عروس دریایی اصلاً اندام یا سیستم شنوایی ندارند. 

رونالد مایلز (Ronald Miles) محقق و استاد دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه بینگهمتون در این باره گفت: ما دریافتیم که تار عنکبوت به صدا واکنش بسیار خوبی نشان می دهد. اگر تار عنکبوت به صدا پاسخ دهد، شاید عنکبوت ها بتوانند آن را بشنوند زیرا آنها می توانند حرکت تار را با پاهای خود تشخیص دهند. به گزارش سیناپرس، رشته ‌های تار عنکبوت به امواج صوتی موجود در هوا مانند پرده گوش شما واکنش نشان می‌ دهند.

اگر عنکبوت بتواند تغییرات فشار و سرعت را دریافت و تفسیر کند، آنگاه یک تار به عنوان یک آنتن غول پیکر برای ضبط صدا عمل می کند. سپس این محرک ها می توانند از تار به پاهای عنکبوت منتقل شوند. عنکبوت ها ممکن است پرده گوش نداشته باشند اما به نظر می رسد که می توانند آن را در مقیاس واقعاً عظیم بسازند.

برای این مطالعه، محققان از یک گونه رایج از عنکبوت های بافنده به نام (Larinioides sclopetarius) استفاده کردند. عنکبوت‌ها از محوطه دانشگاه بینگهمتون جمع ‌آوری و به آزمایشگاه آورده شدند و در آنجا تارهایی را در داخل قاب‌های چوبی ساختند که می شد آن‌ها را با منبع صدا دستکاری کرد.

در ادامه، این تیم پژوهشی بلندگوها را رو به رو یا در زاویه ۴۵ درجه نسبت به تار عنکبوت‌ نشانه گرفتند. به منظور ثبت اتفاقات فوق، از عنکبوت ها با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و به مدت ۱۰ ثانیه قبل و بعد از شروع صدا تصاویر ویدویی ضبط شد. 
مایلز درمورد موضوع فوق گفت: ما انواع صداها از جمله صداهای حشرات، جیک پرندگان و صداهای طبیعی را پخش کردیم. اما عمدتاً داده های آزمایش های رفتاری با استفاده از صداهای ساده و خالص جمع آوری شد. در حالی که پاسخ‌ ها در بین عنکبوت‌ ها و با توجه به فرکانس و حجم منبع صدا متفاوت بود، دانشمندان پاسخی را مشاهده کردند که با بی‌عملی مشاهده‌ شده در کنترل‌ های بی ‌صدا متفاوت بود.

آزمایش‌ ها نشان داد که عنکبوت ‌ها بسته به نوع صدایی که به آنها ارائه می ‌شود، به شیوه‌های هدفمند رفتار می‌ کنند. برای مثال، با صدای ۸۸ دسی‌ بل، عنکبوت‌ها با سرعت بدن خود را خم کرده، دراز می ‌کشیدند یا صاف می ‌کردند و در نتیجه ماهیت کششی تار تغییر می‌ کرد.به گزارش سیناپرس، دانشمندان حدس می زنند که این اقدام ممکن است راهی برای عنکبوت ها باشد تا آنتن تار خود را برای گرفتن بهتر صداهای خاص تنظیم کنند.

عنکبوت‌های نیز دیده شدند که بدن خود را به سمت منبع صدا می‌ چرخانند که نشان می ‌دهد نه تنها عنکبوت ‌ها می ‌توانند صدا را از تار دریافت کنند بلکه می ‌توانند اطلاعات جهت را نیز دریافت کنند. این یافته در طی آزمایش های ۴۵ درجه کشف شد. 

به گزارش سیناپرس، داشتن توانایی ایجاد یک ابزار ضبط صدا از تار می ‌تواند به عنکبوت‌ها این توانایی را بدهد که صداهای پس ‌زمینه را که برای آنها اهمیت کمی دارد، تنظیم کنند و فقط بر روی انواع صداهای مفید تمرکز کنند. همچنین این امر به این معنی است که اگر گیرنده آنها آسیب ببیند، آنها به سادگی می توانند یک آنتن جدید بسازند، چیزی که ما در هنگام ضعیف شدن شنوایی امکان آن را نداریم.

شرح و توضیح این پژوهش جالب در آخرین شماره مجله تخصصیProceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل