نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باقی مانده جنگل های زمین درحال نابودی است

به گزارش سیناپرس، تیمی به رهبری دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از مدل‌ های آب و هوایی و داده ‌های ماهواره ‌ای، برای اولین بار نشان دادند که چگونه حفاظت از جنگل ‌های استوایی می‌ تواند مزایای آب و هوایی را به همراه داشته و ذخیره ‌سازی کربن را در مناطق مجاور افزایش ‌دهد.

بسیاری از دانشمندان آب و هوا از شبیه سازی های کامپیوتری برای درک شرایط آب و هوای امروزی و آینده استفاده می کنند. چنین مدل ‌هایی بر اندازه‌ گیری‌ های دقیق تمام قسمت‌های متغیر سیستم آب و هوایی، از میزان برخورد نور خورشید و گرم شدن آب و هوا گرفته تا واکنش زیست توده جنگلی به تغییرات دما، بارندگی و سطوح دی اکسید کربن اتمسفر، متکی هستند.

فهرست شاخصه های متغیر طولانی بوده و بخشی که تاکنون اندازه ‌گیری نشده بود میزان جنگل‌ زدایی در جنگل ‌های بارانی استوایی مانند آمازون و کنگو و تأثیر آن بر آب و هوای منطقه و از بین رفتن بیشتر جنگل ‌ها بود.

یو لی (Yue Li) محقق ارشد این پژوهش گفت: ما از مدل‌ های سیستم زمین برای تعیین کمیت تأثیرات آب و هوایی ناشی از جنگل ‌زدایی استوایی استفاده کردیم. سپس، ما از این اطلاعات با مشاهدات ماهواره‌ ای زیست توده جنگل استفاده کردیم تا بفهمیم جنگل‌ های مجاور چگونه به این تغییرات واکنش نشان می ‌دهند.

جیم رندرسون (Jim Randerson) استاد دانشگاه کالیفرنیا اضافه کرد: این مطالعات نشان می دهد که اجتناب از جنگل زدایی مزایایی درمورد کربن در مناطق مجاور براثر نتیجه بازخوردهای اقلیمی به همراه دارد.

او توضیح داد: در اثر جنگل ‌زدایی در آمازون، تغییرات آب و هوایی منطقه ‌ای که در نتیجه اتفاق می‌ افتد منجر به از دست رفتن ۵.۱ درصد بیشتر زیست توده در کل حوضه آمازون شده است. به گزارش سیناپرس،در کنگو، تلفات زیست توده اضافی ناشی از اثرات آب و هوایی جنگل زدایی حدود ۳.۸ درصد است. جنگل های استوایی حدود ۲۰۰ پتاگرم کربن را در زیست توده بالای زمین خود ذخیره می کنند. از سال ۲۰۱۰، جنگل زدایی هر سال حدود یک پتاگرم از آن ذخیره سازی کربن را از بین می برد. یک پتاگرم برابر با یک تریلیون کیلوگرم است.

به گزارش سیناپرس،تاکنون، مدل‌ سازان آب و هوا به دلیل کمبود داده، از بین رفتن درختان را در شبیه ‌سازی‌ های آب و هوایی خود در نظر نگرفته‌ اند. اما با ترکیب داده های ماهواره ای با متغیرهای آب و هوایی، آنها اطلاعاتی در مورد حساسیت کربن ذخیره شده در پوشش گیاهی به تغییرات آب و هوایی که در نتیجه مرگ درختان و آتش سوزی ایجاد می شود، به دست آوردند.

پائولو براندو (Paulo Brando) استاد دانشگاه علوم زمین می گوید: جنگل زدایی پیامدهایی بر جنگل های در حال رشد در جاهای دیگر دارد زیرا پیامدهای آن بر دمای هوا و بارندگی منطقه است. 

به گزارش سیناپرس، رندرسون در پایان گفت: این امر ممکن است به ما در طراحی راه حل های آب و هوایی بهتر کمک کند. او توضیح داد که با دانستن دقیق میزان زیست توده از طریق این مدل سازی، سیاست گذاران می توانند استدلال های قوی تری برای اینکه چرا باید از جنگل زدایی جلوگیری کرد، ارائه دهند.

شرح کامل این مطالعات امروز در مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: فاطمه سادات علوی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل