نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اضطراب بازگشت به مدرسه در کودکان را چگونه کنترل کنیم؟

به گزارش سیناپرس، بسیاری از کودکان دارای استرس و اضطراب ناشی از مدرسه و حضور در فضای آموزشی هستند و  طبیعتا  زمانی که دانش آموزان دچار استرس می شوند، پدر و مادر آنها نیز احساس استرس می کنند.

برنامه و جدول زمان بندی درس خواندن و استراحت هر دانش آموز متفاوت است و بسیاری از آنها بیشتر در ساعات پس از مدرسه نیز بیقرار هستند و احساس استرس می کنند.

اگرچه داشتن این استرس و اضطراب تا حدی طبیعی است اما گوش دادن به بچه ها برای فهمیدن احساس آنها و نیز آرام کردنشان بهترین راه است. در این زمان پدر و مادرها باید برای فرزندان خود  زمان بیشتری اختصاص داده  و با آرامش با آنها سخن بگویند و علت و سبب پریشانی و بیقراری آنها را جویا شوند.

ارزیابی مجدد برنامه ریزی درسی پس از مدرسه

قابل توجه است که دانش آموزان در انجام تکالیف خانگی و درس خواندن دو دسته هستند. یکی دانش آموزانی که علاقه مند هستند تا بدون وقفه پس از مدرسه تکالیف خود را آغاز کنند و زمان استراحت و تفریح را پس از انجام تکالیف خود قرار دهند و گروه دیگر اینکه دانش آموزانی نیز هستند که باید پس از مدرسه استراحتی هر چند کوتاه داشته باشند و نیز در بین انجام تکالیف و درس خواندن، زمان های کوتاه استراحت و یا تفریح در برنامه ریزی خود قرار دهند پس بهتر است ابتدا بررسی کنید که فرزندتان جز کدام یکی از این دسته ها است و سپس بر همین اساس با وی برخورد کنید.
ایجاد یک برنامه قابل پیش بینی

پدر و مادرها می توانند با صحبت کردن با بچه های خود آنها را بهتر شناخته  و بر همین اساس می توانند  برای آنها درست تصمیم بگیرند. به گزارش سیناپرس، مشکل اصلی اما هنگامی رخ می دهد که در برخی مواقع والدین بیشتر از بچه هایشان دچار استرس می شوند و این رفتار باعث می شود تا احساس کنند که فرزندشان دچار استرس یا خستگی شده است.

در حقیقت گاهی مدیریت شرایط  فرزندان ، کارهای روزانه ، مشکلات زندگی و …. باعث می شود تا والدین در یک حلقه فشار و استرس قرار گیرند که این موضوع  در استرس و بیقراری فرزندانشان  نیز اثر منفی  می گذارد.

در برخی مواقع والدین دچار اشتباه می شوند و تکلیف و درس بچه ها را به گونه ای برنامه ریزی می کنند که در آنها احساس بیقراری و استرس ایجاد می شود. ممکن است برنامه ریزی آنها به صورت فشرده و سنگین باشد. به گزارش سیناپرس، آنها باید در برنامه ریزی خود تجدید نظر کنند و ببینند که فرزندشان از چه فعالیت ورزشی یا درسی لذت نمی برد و یا در چه زمان بندی بهترین بازده درسی را خواهد داشت و یا چه وقتی احساس کسالت و خستگی می کند.

بهتر است که بر این فعالیت ها پافشاری نکنند چرا که ممکن است دانش آموز دچار مشکل شود و افت تحصیلی پیدا کنند. والدین باید در این مواقع با فرزندشان به صحبت نشسته و بتوانند علت مشکل  را پیدا کرده و نسبت به حل آن اقدام نمایند.   

استفاده از تخته وایت برد

والدین می توانند یک تخته وایت برد برای فرزندشان تهیه کنند و آن را در اتاق و یا بخشی که فرزند در آنجا درس می خواند، نصب نمایند و روزانه برنامه و تلکیف درسی و حتا تفریحی و استراحت را بر آن بنویسند تا دانش آموز پس از بازگشتن از مدرسه با یک برنامه مناسب و کامل رو به رو باشد و بتواند درست و بدون استرس درس بخواند.

به گزارش سیناپرس، با داشتن تخته وایت برد و نوشتن برنامه برآن، هم دانش آموز و هم والدین از تلکیف درسی و تفریحی دانش آموز با خبر هستند و در این صورت دانش آموز با یک مدیریت کامل رو به رو است و بهتر بر تکلیف درسی خود متمرکز می شود و نیز می داند که تا چه حدی از تکلیف خود را انجام داده و چه مقدار باقی است. در این صورت هیچ روزی تکلیف انجام نشده و درس نخوانده نخواهد داشت و این موضوع از استرس دانش آموز می کاهد.

رسیدگی بر تکالیف دانش آموز

با توجه به اینکه گفته شده بهتر است والدین برنامه ای کامل برای فرزندشان بنویسند تا روند انجام تکالیف دانش آموز بهتر شود، رسیدگی و بررسی انجام آن تکالیف نیز مهم به نظر می رسد. دانش آموز باید بداند که هر شب در یک زمان مشخص مانند ساعت 8 یا 9 شب، والدینش به تکالیف درسی اش رسیدگی می کنند و در صورت انجام دادن آن امتیازی که از پیش تعیین شده می تواند به دست بیاورد و اگر نتوانست تکالیفش را به پایان برساند، از این امتیازها محروم می شود.

البته درصورتی که والدین از مشغله کاری بالایی برخوردار باشند، می توانند این رسیدگی شبانه را به 3 یا 4 شب در هفته اختصاص دهند و اگر روزهای آن مشخص نباشد، بسیار بهتر است چرا که دانش آموز از این مشغله سوء استفاده نمی کند.

یک ساعت فارغ از تکنولوژی در شبانه روز

یک ساعت فارغ از تکنولوژی در شبانه روز را که می توان ساعت آرامش نیز نامید، یک ساعتی است که در آن دانش آموز باید بدون هر وسیله صدا یا تصویر دار بگذراند. این وسایل می تواند آی پد، تلویزیون، بازی های ویدئویی و کامپیوتری، کامپیوتر، تلفن یا موبایل باشد. در عوض دانش آموز می تواند در این یک ساعت کتاب بخواند، پازل بچیند و یا از بازی های کارتی استفاده کرده و لذت ببرد.

به گزارش سیناپرس، والدین باید در نظر داشته باشند که بچه هایی که بسیار به وسایل الکترونیکی و بازی های کامپیوتری علاقه مند هستند را تشویق کنند تا یک ساعت را به فعالیت های بدنی و یا بازی های تحرکی با بچه های همسایه و یا دوستشان داشته باشند.

در حقیقت این گونه فعالیت های بدنی و یا فکری بدون تکنولوژی، استرس را در بچه ها کاهش می دهد. بررسی ها نشان داده است که اگر یک کاری به صورت منظم برای سه هفته انجام شود ؛ این کار به یک عادت همیشگی تبدیل خواهد شد .

گزارش: رضوان خندان

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل