نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری دارورسانی جدید برای کاهش مصرف داروهای مخدر

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه موناش استرالیا از یک فناوری جدید دارورسانی استفاده کرده اند که امکان تجویز خوراکی داروی بوپرنورفین یا BUP را فراهم می کند. این همان دارویی است که برای مدیریت دردهای شدید استفاده می شود و درمان جایگزینی برای مواد افیونی مانند مورفین به حساب می آید.

این موضوع از آن جا دارای اهمیت بسیار است که تا پیش از این، امکان استفاده BUP در فرمولاسیون هایی مانند کپسول که بلعیده می شوند وجود نداشت.

تیم محققان به سرپرستی انستیتوی علوم دارویی موناش (MIPS)، از یک طرح اثبات مفهومی پیش بالینی پرده برداشته است و نشان داده که پلت فرم فناورانه جدید به نام GlyphTM PureTech توانایی افزایش جذب داروی BUP را تا 20 برابر داشته و از این طریق، امکان افزایش جذب این دارو در حمل و نقل سیستم لنفاوی بدن را فراهم می آورد.

GlyphTM به طور خاصی طراحی شده است تا امکان انتقال داروهای مولکولی کوچک به طور مستقیم به سیستم لنفاوی موسوم به مزانتریک پس از تجویز خوراکی دارو را فراهم کند.به گزارش سیناپرس،  این یافته ها، گامی هیجان‌انگیز در جهت قادر ساختن بیماران به دسترسی راحت‌تر به یک محصول خوراکی BUP برای کمک به مدیریت درد و قطع وابستگی به مواد افیونی هستند.

به گفته محققان فوق، توانایی تولید یک فرآورده خوراکی بوپرنورفین با خواص جذب خوراکی خوب می تواند طیف وسیعی از نیازهای بالینی مهم و برآورده نشده را برطرف کند.

پلتفرم GlyphTM از طریق پیوند برگشت‌پذیر داروهای مولکولی کوچک به مولکول‌های چربی رژیم غذایی، پیش‌داروهای جدید خوراکی را تولید می‌کند. این پیوند برای هدایت داروها به طور مستقیم به گردش سیستمیک از طریق سیستم لنفاوی طراحی شده است، در نتیجه متابولیسم کبدی را که داروهایی مانند BUP را تخریب می کند دور زده و قرار گرفتن در معرض مکانیسم های سیستمیک آن را کاهش می دهد.

این یافته ها که گامی مهم در انتقال داروی مهم BUP به سیستم لنفاوی بیماران دچار دردهای شدید به حساب می آیند، در نشریه Frontiers in Pharmacology منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل