نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه فعالیت های فوق برنامه دانش آموزان را مدیریت کنیم؟

به گزارش سیناپرس، امروزه نحوه آموزش فرزندان، فشار بسیاری بر روی والدین در خانواده ها وارد می کند و شاید به همین دلیل نیز بسیاری از پدر و مادرها نتوانند آنطور که دوست دارند در آموزش کودکان خود فعالیت داشته باشند.

این موضوع می تواند به علت مشغله فیزیکی و یا ذهنی و یا حتی خستگی زیاد بوده و به همین دلیل نیز نقش زمان پس از مدرسه برای کودکان کمی پر رنگ تر است. در کنار این موضوع اهمیت برنامه های آموزشی پس از مدرسه نیز بسیار بالا است و خانواده ها تلاش می کنند با استفاده از کلاس های درسی، هنری و فوق برنامه مختلف برای فرزندانشان برنامه ریزی کنند.

یکی از مشکلات بسیار مهم در این باره عدم توانایی مالی خانواده ها برای ثبت نام کودکان در کلاس های دلخواه آن هاست ولی باید یادآور شد که امروزه تعداد بسیار بالایی از فرهنگ سرا ها و خانه های محله در جای جای کشور وجود دارند که با حداقل هزینه می توانند این هدف را برای کودکان شما فراهم کرده وبه همین دلیل نیز نمی توان انتظار داشت که این بهانه موجب عدم توفیق والدین در رساندن خدمات پس از مدرسه به کودک شود، زیرا به هیچ عنوان لازم نیست همیشه امکانات لوکس و آموزش اختصاصی برای کودکان در اختیار آنها باشد و کودکان با امکانات ساده نیز به یادگیری و آموزش دیدن تن خواهند داد.

در انتخاب اموزش های پس از مدرسه برای کودک خود باید به مورادی خاص توجه داشته باشید و دقت کنید :

–  محتوا: برای کودکان محتوای آموزشی نباید بیش از حد سنگین باشد و از سوی دیگر محتوای بیش از حد سطحی نیز به آن ها کمکی نمی کند، برای نمونه آموزش فیزیک از طریق آزمایش های اولیه برای کودک شما مفید است ولی سر و کار داشتن او با مواد شیمیایی مضر به هیچ عنوان توجیهی ندارد.

–  کیفیت آموزش: پیش از ثبت نام سعی کنید معلمان و آموزش دهندگان را ملاقات کنید زیرا نوع رفتار آنها و سطح دانش آنها بر یادگیری کودک شما تاثیری به سزا خواهند داشت.

تحرک: توجه داشته باشید که کودکان منبع انرژی هستند و کلاسهای بی تحرک در تمام طول هفته آن ها را نا آرام و و گاهی از اوقات پرخاشگر خواهد کرد. بنابراین به اندازه کافی فعالیت های فیزیک و ورزشی نیز برای فرزند خود در نظر بگیرید.

-سعی کنید به برنامه هایی توجه داشته باشید که خصلت رهبری را در کودک شما افزایش می دهند، به این ترتیب با تنظیم کردن میزان یادگیری او اجازه دهید تا در آموزش نیز شریک بوده و بتواند به افراد دیگر دانسته های خود را انتقال داده و از آنها استفاده کند.

در پایان باید یادآور شد که این برنامه ها به معنای فراموشی کامل نقش والدین نیستند و کودک تحت هر شرایطی برخی از موارد را تنها از پدر و مادر خود خواهد آموخت. بر اسا تجربه، بسیاری از کودکان تنها حاضر به یادگیری بعضی از خصلت ها و نکات از والدین خود هستند

به این ترتیب می توان این کلاس ها را تنها به عنوان حلقه مکمل در آموزش کودک در نظر گرفت. به گزارش سیناپرس،در کنار این موضوع نیز باید دقت داشته باشید که برنامه های پس از مدرسه نباید تکرار برنامه های مدرسه باشند زیرا ذهن خلاق و بازیگوش کودک شما به هیچ عنوان با آن ارتباط برقرار نخواهد کرد واین کار تنها با برخورد معکوس و نتیجه  منفی همراه خواهد بود.

گزارش: زهرا همراز

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل