عواقب انجام خدمات زیبایی توسط افراد غیر متخصص جبران ناپذیر است

شما هرگز نمی‌خواهید عمل جراحی شما را فردی انجام دهد که هیچگونه صلاحیتی برای انجام آن ندارد و اطلاعات کافی در این زمینه ندارد، همین امر در مورد خدمات و عمل‌های زیبایی نیز صدق می‌کند. چرا که مانند هر روش و درمان پزشکی دیگری، نتایج عمل‌های زیبایی نیز به میزان مهارت و تجربه‌ی فردی که آنها را انجام می دهد بستگی دارد.

متخصصان پوست و زیبایی، روزانه با تعداد بی شماری از افرادی روبرو می‌شوند که این افراد بدلیل عوارض ناشی از عمل‌های زیبایی انجام شده توسط پزشکان غیر متخصص به مطب آنها مراجعه می‌کنند. از میان برخی از شایع‌ترین این عوارض میتوان به کبودی، تغییر رنگ پوست، سوختگی، عفونت، اسکار، تورم و فلج عضلات صورت اشاره کرد.

پزشک متخصص پوست و زیبایی که دارای مجوز قانونی است می‌تواند این عوارض را درمان کند، بنابراین بیمارانی که پس از دریافت درمان زیبایی با هرگونه مشکل و عوارضی مواجه می‌شوند باید در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنند. جهت جلوگیری از وقوع چنین مواردی، افراد همیشه باید جهت دریافت درمان زیبایی، به پزشکان واجد شرایط مانند متخصصان پوست و یا مراکز دارای مجوز قانونی مراجعه کنند.

خطرات و عواقب انجام خدمات زیبایی توسط افراد غیر متخصص و پزشکان بدون مجوز

ارائه خدمات زیبایی و درمانی توسط پزشکان غیر متخصص که مجوزی برای انجام آن ندارند، کاملا غیر قانونی و پُرمخاطره است. این دسته از افراد مهارت، دانش و صلاحیت لازم برای طبابت در ایران را ندارند. از طرفی، علاوه بر غیر قانونی بودن فعالیت این دسته از افراد در این زمینه، خدمات ارائه شده توسط آنها از استانداردهای کاری متخصصان پوست و زیبایی دارای مجوز نیز پیروی نمی‌کند.

فعالیت پزشکی این دسته از افراد کاملا غیر قانونی بوده و ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  • ارائه مشاوره نادرست یا ناقص در مورد مزایا و خطرات یک درمان خاص، که منجر به رضایت و موافقت ناآگاهانه بیمار می‌شود.
  • عدم پیروی از پروتکل‌های مناسب برای استرلیزه کردن و کنترل عفونت، بیمار را در معرض خطر عفونت و ابتلا به انواع بیماری‌های منتقله از طریق خون قرار می‌دهد.
  • انجام روش‌های درمانی که ممکن است منجر به آسیب و تخریب بافت پوست بیمار شود، که معمولاً در مراکز معتبر ابتدا نمونه‌ای به آزمایشگاه برای بررسی بیماری احتمالی که نیاز به درمان پزشکی دارد فرستاده می‌شود.
  • استفاده از داروها یا سایر موارد بدون توجه و درک کامل خواص دارویی و موارد منع مصرف آنها.
  • استفاده از داورهای نامناسب یا در مقادیر نادرست که می‌تواند بیمار را در معرض آسیب دیدگی جدی و حتی مرگ قرار دهد.

انجام عمل‌ها، بکارگیری ابزار و دستگاه‌ها یا موادی که ممکن است استفاده از آنها در ایران قانونی یا تایید شده نباشند.
استفاده از مواد تقلبی و جعلی. پزشکان بدون مجوز در اغلب موارد قادر به تشخیص اصل یا جعلی بودن مواد تجویزی مانند سم بوتولینوم (بوتاکس) و هیالورونیک اسید (ژل تزریقی) نیستند.

در صورت انجام پروسه لیزر موهای زائد توسط پزشکان بدون مجوز، به علت تکمیل نکردن دوره های تخصصی لازم توسط پزشک، عواقبی نظیر ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست و سایر عوارض جانبی نادر شامل سفید شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف نواحی تحت درمان، به ویژه در پوست‌های تیره تر، در انتظار مراجعین خواهد بود.

احتمال آسیب زدن به عصب نیز در انواع مختلف روش‌های درمانی و زیبایی وجود دارد. وجود بی حسی و گزگز نیز می‌تواند نشانه‌ای از آسیب عصبی باشد. آسیب عصبی عمدتا موقتی است اما در برخی موارد می تواند دائمی باشد.

برخی از عمل‌های زیبایی ممکن است باعث ایجاد جای زخم شوند. از این‌رو، اگر این روش‌های درمانی توسط پزشکان غیرمجاز انجام شود متیواند منجر به بروز زخم و آسیب جبران ناپذیر به پوست شود.

بروز نتایج نامطلوب نیز یکی از احتمالات انکار ناپذیر است. افرادی که توسط پزشکان غیر مجاز تحت درمان قرار میگیرند ممکن است دچار مشکلاتی در کانتورینگ یا عدم تقارن صورت شوند یا حداقل از نتایج بدست آمده راضی نباشند.

پزشکان بدون مجوز از طرفی بیمه و پروانه فعالیت ندارند. از این‌رو،‌ درصورت بروز هرگونه آسیب ناشی از سهل انگاری پزشک، شکایت و جبران خسارت برای بیمار میسر نخواهد بود. در چنین حالتی هیچگونه جبران خسارتی صورت نخواهد گرفت و هزینه پرداخت شده نیز مسترد نخواهد شد.

مزایای مراجعه به پزشکان دارای مجوز

گاهاً این اختلاف جزئی در هزینه درمان ممکن است اغوا کننده باشد. اما باید بدانید که مراجعه به یک پزشک غیرمجاز می‌تواند آسیب‌هایی بدنبال داشته باشد که شما را تا آخر عمر آزار دهد. حتی در درمان‌های ساده‌تر نظیر تزریق بوتاکس یا تزریق ژل و فیلر نیز اصول و حریم خاصی وجود دارد که تنها پزشکان مجاز و متعهد از آنها آگاهی دارند.

مطب متخصصان پوست و زیبایی دارای مجوز از طرفی محیط تمیزتری خواهد بود و این پزشکان همیشه قبل از انجام هرگونه عملی، بیماران خود را از نتایج غیر معقول آگاه می‌کنند. با مراجعه به پزشکان مجاز، تمامی خدمات درمانی و زیبایی بیماران با خیال راحت انجام خواهد شد و فرد نه تنها با ظاهری زیباتر، بلکه با اعتماد بنفس بیشتر کلینیک را ترک خواهد کرد.

چگونه می‌توان پزشک مناسبی را پیدا کرد؟

وقتی قرار است پوست و چهره خود را به دستان یک فرد دیگر بسپارید، نباید هیچگونه شک و شبهه‌ای در مورد وی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که همیشه باید از قبل در مورد انواع مختلف روش‌های موجود و همچنین تکنسین‌ها و پزشکانی که این روش‌ها را انجام می‌دهند، به خوبی تحقیق کنید. به سایت‌های معتبر رتبه بندی پزشکان مراجعه کنید. این سایت‌ها علاوه بر اطلاعات مفید، ‌این امکان را به شما می‌دهند که در مورد تجربه سایر بیماران با پزشک مورد نظر خود نیز اطلاعات خوبی بدست آورید.

نهایتا، باید آگاه باشید که مطلوب بودن نتایجی که از درمان بدست می‌آورید، کاملا به میزان مهارت و تخصص پزشک بستگی دارد. از این‌رو،‌ باید حتما قبل از انتخاب پزشک، تحقیقات کاملی انجام دهید و از صلاحیت پزشک مطمئن شوید. عکس‌های قبل و بعد عمل سایر بیماران را ببینید و نظرات آنلاین سایر بیماران را در رابطه با عملکرد پزشک مد نظر خود بخوانید تا مطمئن شوید که پزشکی که انتخاب کرده‌اید برای انجام درمان زیبایی شما فرد مناسبی است.

قبل از انجام عمل زیبایی می توانید سوالات زیر را از پزشک خود بپرسید:

  • چه کسی قرار است این روش را انجام دهد؟ پزشک چند مورد از این عمل را انجام داده است؟ پزشک مد نظر باید مکررا این عمل را انجام داده باشد.
  • چه نتایجی می‌توان از این عمل انتظار داشت؟ دوره نقاهت این عمل چقدر است؟ آیا عکس‌های قبل و بعد از عمل بیماران قبلی موجود است؟
  • این روش چه خطراتی دارد؟ از چه نوع بیهوشی برای انجام آن استفاده می‌شود؟ آیا مزایای این عمل زیبایی بیشتر از خطرات آن است؟ در صورت بروز عوارض جانبی،‌ پزشک در دسترس شما خواهد بود؟
  • عمل یا درمان زیبایی شما در کجا انجام می‌شود؟ توجه داشته باشید که کلیه این روش‌ها و عمل‌های زیبایی باید در یک مرکز پزشکی معتبر یا مطب پزشک دارای مجوز انجام شود و نه در یک آرایشگاه یا مرکز غیر پزشکی و غیره.

با مراجعه به متخصصین مجاز پوست و زیبایی، درمان‌های موثرتر با نتایج مطلوب‌تری دریافت خواهید کرد. بنابراین برای دریافت هرگونه عمل زیبایی باید به مطب متخصص پوست یا کلینیک های پزشکی معتبر و دارای مجوز مراجعه کنید. از طرفی، در صورتی که هرگونه عوارض جانبی نیز داشته باشید، متخصص مجاز پوست و زیبایی می تواند به شما در رفع آن کمک کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا