تولید نانو پودر استخوانی قابل رقابت با نمونه خارجی

به گزارش سیناپرس، وحیده نصرتی، عضو تیم نانوایمپلنت و دانشجوی سال آخر دکتری رشته زیست مواد دارویی از دانشکده داروسازی دانشگاه زنجان می گوید: نانو پودر استخوانی سنتزی، محصول جدیدی است که برای تسریع استخوان سازی در جراحی های فک و صورت و مواردی که ایمپلنت گذاری مورد نیاز است و نیز برای جراحی های ارتپدی به کار می رود. مشابه این محصول با منبع سنتزی تولید ایران وجود نداشته اما نمونه های وارداتی  از کشورهای خارجی داشته ایم که به دلیل حذف ارز داخلی و مشکلات تحریم، هزینه های واردات بسیار بالا بوده و به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمونه داخلی آن را تولید کنیم تا تامین نیاز داخل را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته او، ترکیبات این ساختار از نانو کریستال های بر پایه نانو کریستال های هیدروکسی آپاتیت است که ساختاری مشابه استخان طبیعی دارد و قادر است در نقاطی از بدن قرار گیرد که دارای نقص استخوانی است و باعث تحریک استخوان سازی در آن ناحیه شود.

این عضو تیم نانوایمپلنت به سیناپرس اظهار کرد:  همچنین از یک ماده کمکی سیلیکا استفاده شده که می تواند باعث افزایش رگ زایی شده و استخوان سازی را در آن ناحیه تسریع کند. به گزارش سیناپرس، این نانو پودر حین عمل جراحی در ناحیه موردنظر استخوانی ریخته می شود تا بتواند استخوان سازی در آن ناحیه را سرعت ببخشد.

به گفته نصرتی، طبق مطالعاتی که انجام شده و نتایجی که حاصل آمده، استخوان سازی از روز دهم آغاز می شود و در حدود سه ماه استخوان سازی با تراکم استخوانی مناسب کاملا شبیه استخوان، کامل می شود. به گزارش سیناپرس، پس از آن، به دلیل زیست سازگار بودن مواد به کار رفته در این ساختار، به صورت طبیعی از طریق بدن تحلیل رفته و سلول های استخوانی جایگزین نانو پودر استخوانی می شود.

او تاکید می کند: اثربخشی این ساختار باعث می شود تحریک استخوان سازی به طور کامل در بدن انجام شود. به عبارتی به بدن کمک می کند فرآیند استخوان سازی در بدن که قرار است طی یک یا دو سال انجام شود، تنها در سه ماه با تحریک استخوانی انجام می شود.

نصرتی در ادامه با اشاره به کاربرد نانوپودرهای استخوانی در بدن به سیناپرس می گوید: معمولا از پودرهای استخوانی در مواردی استفاده می شود که ضایعات استخوانی خیلی بزرگ نباشد. به گزارش سیناپرس، در مواردی که ضایعات استخوانی بزرگ باشد از اشکال بلوک و قطعه ای استفاده شده و اطراف آن را با پودرهای استخوانی پر می کنند.
او اشاره می کند که همین ماده این قابلیت را دارد که در اشکال و حجم های مختلف به صورت قطعه ای هم تهیه و تولید شود. اما در حال حاضر تمرکز ما رو جراحی های پا و بخش های استخوان های مربوط به دهان و فک است ولی در بخش های ارتپدی هم کاربرد دارد.

عضو تیم نانو ایمپلنت به سیناپرس می گوید: به دلیل گران قیمت بودن این ماده به گونه ای که حجم نیم سی سی از آن با قیمت دو میلیون تومان وارد کشور می شد، در حال حاضر تقریبا واردات این محصول قطع شده است. اما ما همین ماده را می توانیم در ایران با قیمت 300 هزار تومان در حجم یک گرم تولید کنیم.

تولیدکنندگان این محصول نانو پودر نانویی قرار است اقداماتی را برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه انجام دهند اما در حال حاضر بیشتر تمرکز روی تولید و تامین نیاز داخل است.

نصرتی اشاره می کند که در کشورهای همسایه نمونه مشابهی از این محصول وجود ندارد و تنها نمونه مشابه در کره جنوبی است که از جلبک دریایی گرفته می شود. این نمونه استحکام کم تری نسبت به نمونه تولیدی ما دارد اما بقیه کشورهای تولیدکننده، کشورهای اروپایی هستند. 

گزارش: ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا