آنچه این هفته در آسمان شب باید دید

به گزارش سیناپرس، در هفته جاری فرصت مناسبی برای رصد آسمان در شب ها وجود دارد که در ادامه به شرح جزییات اتفاقات هر شب از ۱۱ تا ۱۷ آوریل میلادی مصادف با ۲۲ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ شمسی می پردازیم.

سه شنبه ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ مصادف با ۲۳ فروردین ۱۴۰۱: رصد عطارد 

اگر هرگز سیاره کوچک عطارد را ندیده اید، بلافاصله پس از غروب خورشید روز سه شنبه چشمان خود را به سمت غرب بیندازید تا شانس دیدن آن را داشته باشید. در جایی بلند و بدون محدودیت دید مستقر شده و حتی الامکان دوربین دوچشمی داشته باشید.

پنجشنبه، ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ مصادف با ۲۵ فروردین ۱۴۰۱: بارش شهابی Lyrids آغاز می شود

این شب آغاز بارش شهابی Lyrids است که تا ۱۰ اردیبهشت ادامه دارد، اما در شب جمعه ۲ اردیبهشت به اوج خود می رسد. در آن زمان می توانید انتظار داشته باشید که حدود ۱۸ شهاب سنگ را در هر ساعت ببینید، اگرچه همین هفته هم احتمالا چندین شهاب پراکنده را ببینید.

شنبه، ۱۶ آوریل ۲۰۲۲ مصادف با ۲۷ فروردین ۱۴۰۱: یک رژه سیاره ای و یک ماه صورتی کامل

ماه فروردین تاکنون شاهد پیوندهای نزدیک بین سه سیاره زحل، مریخ و زهره بوده است، اما صبح شنبه قبل از طلوع خورشید، سیاره چهارم به آنها ملحق می شود. سیاره غول پیکر مشتری باید صبح شنبه ۲۷ فروردین درست قبل از طلوع خورشید قابل مشاهده باشد و با پیشرفت ماه به آسمان صبحگاهی بالاتر خواهد رفت.
در همین روز و در غروب می توانید یک ماه صورتی زیبا را ببینید که در شرق به رنگ نارنجی تیره طلوع می کند. امسال ماه، پشال نامیده می شود زیرا تاریخ جشن عید پاک را تعیین می کند که در روز یکشنبه است.

سیاره هفته: مشتری

سیاره غول پیکر مشتری پس از پوشیده شدن توسط خورشید در چند هفته گذشته، اکنون در آسمان صبحگاهی ظاهر شده است. اگر حداقل ۳۰ دقیقه زودتر از طلوع خورشید بلند شوید و به سمت شرق نگاه کنید، مشتری را خواهید دید که درخشان است و زهره در سمت راست بالای آن و فراتر از زهره، مریخ و سپس زحل وجود دارند.

موضوع هفته: خوشه کندو

با غروب صور فلکی زمستانی یا شکارچی و ثور در غرب، زمان آن فرا رسیده است که ستارگان بهاری را در آغوش بگیریم. برج سرطان یا خرچنگ محل خوشه کندو (M44)، یکی از نزدیک ترین خوشه های باز به زمین است. در یک آسمان تاریک در این هفته می توانید آن را با چشم غیر مسلح نیز رصد کنید.

به گزارش سیناپرس، زمان ها و تاریخ های اعلام شده برای عرض های جغرافیایی شمال میانه قابل رصد است و می توانید برای دقیق‌ ترین اطلاعات مربوط به مکان و زمان رویدادهای آسمانی به افلاک ‌نماهای آنلاین مانند Stellarium و The Sky Live مراجعه کنید. 

مترجم: فاطمه سادات علوی
منبع: forbes
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا