نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان تشخیص یا درمان آلزایمر بیشتر می شود

به گزارش سیناپرس، توضیح جدیدی به نام مدل تهاجم لیپیدها، استدلال می ‌کند که لیپیدهایی که به دلیل آسیب به سد خونی مغزی وارد مغز می ‌شوند، علت تعیین کننده بیماری دژنراتیو است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
به گفته محققان، این فرضیه می تواند امکان تشخیص یا درمان جدیدی را ایجاد کند. این تئوری همچنین از این ایده حمایت می کند که برخی تغییرات سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را با کاهش تأثیر بر سد خونی مغزی و آسیب ناشی از آن به مغز در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش دهد.
یک سد خونی سالم برای عملکرد مغز ما بسیار مهم است. به گزارش سیناپرس، اگر سد آسیب ببیند، مانند افرادی که به آلزایمر مبتلا می شوند، لیپیدهای خارجی مانند کلسترول و اسیدهای چرب فرصتی برای عبور پیدا می کنند.

دکتر جاناتان راج (Jonathan Rudge) محقق فوق دکتری دانشگاه ریدینگ و پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: این لیپیدهای خارجی متفاوت از آنهایی که معمولاً در مغز یافت می شوند، مدیریت می شوند. تئوری من پیشنهاد می کند که این لیپیدهای مهاجم منجر به آسیب مغزی مانند کوچک شدن مغز و ایجاد پلاک های آمیلوئید و درهم تنیدگی می شوند که باعث رفتارهای مشخصه آلزایمر می شود. 

مطالعه جدید تحقیقات قبلی را گرد هم می آورد تا توضیح جدیدی از علت این بیماری ارائه دهد. این امر به دنبال ده سال تحقیق است و نشان می دهد که عوامل خطر که معمولاً با بیماری آلزایمر مرتبط هستند همان عواملی هستند که به سد خونی مغز آسیب می رسانند و شامل سن بالا، آسیب به سر، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، چاقی، دیابت، محرومیت مزمن از خواب و استرس می شوند.

این یافته ها نشان می ‌دهد: چرا فوتبالیست ‌ها و به ‌ویژه بوکسورها در معرض خطر هستند و چرا این بیماری عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، زیرا در هر دو مورد سد خونی مغزی آسیب دیده یا فرسوده شده است. 

به گفته پژوهشگران دو نوع آلزایمر وجود دارد، نوع اول نوع نسبتاً نادر، زودرس و ارثی بوده و نوع دوم غیر ارثی، دیر شروع و با افزایش سن مرتبط است. این شکل اخیر با افزایش طول عمر مردم بیشتر و بیشتر می شود، اما توضیح فعلی که به عنوان فرضیه آمیلوئید شناخته می شود بیشتر به شکل ارثی نادرتر مربوط می شود.

این توضیح بیان می کند: این بیماری به دلیل سطوح بیش از حد پروتئینی به نام بتا آمیلوئید ایجاد می شود. مدل تهاجم لیپید تا حدی از این موضوع پشتیبانی کرده اما استدلال می‌ کند که در شکل دیر شروع، بتا آمیلوئید تنها یکی از تعداد عواملی هستند که به سد خونی مغز آسیب رسانده و به لیپید های خارجی اجازه ورود می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، مدل تهاجم لیپید مسیرهای جدیدی را برای تحقیقات در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری باز می کند. این بیماری می ‌تواند مشابه با سایر بیماری‌ های تخریب ‌کننده عصبی مانند پارکینسون و بیماری نورون حرکتی باشد که حتی به طور نامتناسبی بر افراد مسن و افرادی که در ورزش‌ های خاصی مشغول هستند تأثیر می‌ گذارد و ممکن است با آسیب به سد خونی مغز مرتبط باشد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Alzheimer's Disease Reports منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل