نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فضانوردان در حال تمرین فرود در قطب جنوبی ماه

به گزارش سیناپرس، با نور خورشید با زاویه کم و دهانه ‌های عمیق و دائماً سایه ‌دار فرود در قطب جنوبی ماه با مشکلاتی مواجه است که ماموریت آپولو پیشتر با آن مواجه نشده بود. برای به دست آوردن تجربه عملی با این محیط بدون به خطر انداختن جان انسان ها، آژانس فضایی اروپا فضانوردان را در شبیه ‌سازهایی با فناوری پیشرفته قرار می ‌دهد.

شبیه سازها برای مدت طولانی بخشی از اکتشافات فضایی بوده اند. گفتنی است که ناسا از انواع شبیه سازها در دوران آپولو برای آزمایش جنبه های مختلف برنامه استفاده کرده است.

جزئی ترین بستر آزمایشی آپولو، وسیله نقلیه تحقیقاتی ماهنورد (LLRV) با موتور موشک بود که برای شبیه سازی فرود در یک محیط کم گرانش طراحی شده بود. وسیله نقلیه تحقیقاتی ماهنورد به نیل آرمسترانگ و همکارانش تمرینات ارزشمندی را روی زمین و قبل از آزمایش واقعی روی ماه ارائه داد.  

به گزارش سیناپرس، شبیه‌ ساز جدید آژانس فضایی اروپا ، بخشی از مطالعات مهندسی وسایل نقلیه انسان در مدار است که روی زمین انجام شده و به موشک‌ ها نیاز ندارد چراکه روی یک بازوی رباتیک در مقیاس بزرگ ساخته شده که قادر به حرکت و جابجایی در زوایای شدید برای شبیه سازی اثرات دستوراتی است که فضانورد به رایانه می دهد. این شبیه ساز رباتیک که در مرکز هوافضای آلمان مستقر است، در نوع خود یک شاهکار مهندسی محسوب می شود.

رابرت ویتوری (Robert Vittori) فضانورد آژانس فضایی اروپا که پیش از این سه بار به فضا رفته درمورد این ماشین گفت: این شبیه ساز ماشینی باورنکردنی است و احتمالا یکی از بهترین نمونه هایی است که من تجربه کرده ام. این آزمایش امروز نشان داد که اروپا می تواند نقشی کلیدی در آینده اکتشافات فضایی ایفا کند.

ویتوری سناریوهای مختلفی را روی این ماشین آزمایش کرد، از جمله نادیده گرفتن خلبان خودکار که قرار بود در زمینی از تخته سنگ فرود بیاید و تغییر به کنترل دستی زمانی که کامپیوتر دچار نقص شد.

فلسفه برنامه انسان در آژانس فضایی اروپا این است که مهندسی سخت ‌افزار و انتخاب‌ های طراحی نرم ‌افزار برای فضاپیماها باید با همکاری انسان ‌هایی که با ماشین‌ ها پرواز می‌ کنند، انجام شود. به گزارش سیناپرس، رابط های انسان و ماشین باید بر اساس نیازهای کاربر باشند به طوری که در لحظات حساس، مانند فرود روی ماه، هیچ نقص طراحی غافلگیرکننده یا سردرگمی خلبان در مورد کنترل ها وجود نداشته باشد.

لوکا فراسینا مدیر پروژه می گوید: ما در حال ایجاد یک طرح و الزامات اولیه با فضانوردان برای بهبود استحکام و قابلیت اطمینان سیستم پرواز برای فرود انسان روی ماه هستیم. به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی اروپا از ابتدا به شدت درگیر برنامه آرتمیس بوده است و فضانوردان آژانس فضایی اروپا حداقل در سه ماموریت آرتمیس به ایستگاه فضایی Lunar Gateway در دهه آینده خواهند رفت.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: universetoday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل