نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مقاومت سرطان تخمدان در برابر ایمونوتراپی

به گزارش سیناپرس، محققان می گویند، سرطان تخمدان یکی از بزرگ‌ ترین چالش ‌های سرطان‌ شناسی است. تومورها می توانند بدون علائم واضح ایجاد شوند و شایع ترین علامت سرطان تخمدان، تورم شکم در زمان پیشرفت بیماری است.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان است و اکثر این موارد تومورهای سرطان تخمدان سروز درجه بالا (HGSOC) هستند.

علت کشندگی HGSOC تا حدی به این دلیل است که معمولا به شیمی درمانی مقاوم است. ایمونوتراپی، یعنی همان رویکرد درمانی که از سیستم ایمنی فرد برای مبارزه با بیماری استفاده می کند، در بسیاری از سرطان ها امیدوارکننده بوده است، اما رویکردهای استفاده از ایمونوتراپی هنوز در HGSOC موفقیت آمیز نشان نداده است.

یکی از روش های ایمونوتراپی، پروتئین هایی به نام گیرنده های نقطه چک را هدف قرار می دهد که در فعال شدن سیستم ایمنی به عنوان ترمز عمل می کنند. به گزارش سیناپرس،مهارکننده‌ های گیرنده ‌های نقطه چک این ترمز ها را آزاد می‌کنند و به سیستم ایمنی اجازه می‌ دهند به سلول‌ های سرطانی حمله کند.

محققان دریافته اند : فعال شدن یک پروتئین سیگنال دهنده کلیدی به نام FAK در تومورها بیان پروتئینی به نام CD155 را تنظیم می کند که به گیرنده نقطه چکی به نام TIGIT در سلول های ایمنی متصل می شود. 

در واقع، تومور با حفظ سطوح بالای CD155 به عنوان سپر در برابر حمله ایمنی، محیطی امن برای رشد سلول ‌های سرطانی ایجاد می‌ کند و از این طریق با ایمونوتراپی مقابله می کند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: در تومورهای HGSOC، نتایج ما پشتیبانی قانع‌ کننده‌ ای را برای هدف قرار دادن FAK و TIGIT به عنوان بخشی از یک استراتژی درمانی جدید به منظور تقویت‌ سیستم ایمنی ارائه می‌ دهد.به گزارش سیناپرس،این یافته ها در شماره آنلاین 11 آوریل 2022 مجله بین المللی PNAS منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل