نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همه آنچه که باید درباره روی بدانید

به گزارش سیناپرس، برخلاف برخی از ویتامین ها و مواد معدنی، روی به طور طبیعی توسط بدن تولید نمی شود.

این بدان معناست که باید از طریق غذاهای حاوی روی مانند گوشت، غذاهای دریایی و حبوبات به دست آید. به گزارش سیناپرس، روی البته از طریق مکمل ها نیز به دست می آید. برخی از علائم نشان دهنده کمبود روی در بدن عبارتند از: ریزش مو، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، از دست دادن اشتها، اسهال، ضایعات چشمی و پوستی، عدم هوشیاری و کاهش حس بویایی و چشایی.

اگر مشکوک به کمبود روی هستید، می توانید از طریق آزمایش خون این موضوع را بررسی کنید. 
در طول سال ها، تحقیقات نشان داده است که مصرف روی طیف گسترده ای از مزایای سلامتی را به همراه دارد که در اینجا برخی از مزایایی که می توانید هنگام مصرف روی از آنها بهره مند شوید را بررسی می کنیم.

بهبود سیستم ایمنی بدن

اکثر داروهای طبیعی و داروهای بدون نسخه موجود در بازار برای تقویت سیستم ایمنی بدن حاوی دوز سالم روی هستند.

این امر به این دلیل است که این ماده معدنی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی موثر بوده و در عین حال التهاب را نیز کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که مصرف قرص های روی می توانند مدت سرماخوردگی را تا ۳۳ درصد کاهش دهند.

روی همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و برای کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و احتمالاً سرطان در بدن کاربرد دارد.

ضد آکنه است

روی نه تنها می تواند سلامت داخلی را تقویت کند، بلکه برای بهبود سلامت پوست نیز معجزه می کند. مکمل‌های روی برای ارتقای سلامت کلی پوست و به طور خاص برای درمان بیماری هایی مانند آکنه استفاده می شود چراکه این ماده معدنی در کاهش علائم آکنه شدید مانند قرمزی و التهاب موثر است. 

تنظیم کننده سطح قند خون 

روی نقش مهمی در ترشح انسولین و کنترل قند خون دارد. انسولین هورمونی است که قند را از جریان خون به بافت های مختلف بدن منتقل می کند. به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان داده است که روی ممکن است در تنظیم سطح قند خون نقش داشته و ممکن است حساسیت بدن به انسولین را بهبود بخشد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف مکمل ‌های روی در بهبود کنترل قند خون کوتاه‌ مدت و بلند مدت در افراد مبتلا به دیابت مؤثر است.

تقویت سلامت قلب

جدا از یک رژیم غذایی سالم و ورزش مناسب، مکمل های روی نیز ممکن است یک گزینه موثر برای بهبود سلامت قلب باشند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف مکمل های روی در کاهش سطح کلسترول LDL همراه با تری گلیسیرید خون موثر است. کاهش این دو عامل می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر باشد. 

تسریع بهبود زخم 

روی معمولاً برای درمان انواع زخم ها، سوختگی ها و آسیب های پوستی استفاده می شود چراکه روی نقش مهمی در سنتز کلاژن، پاسخ التهابی و عملکرد سیستم ایمنی دارد. پوست حدود ۵ درصد از محتوای روی بدن را در خود جای می دهد به همین دلیل، سطوح پایین روی می تواند بهبود زخم را مختل کند. 

روی در بسته بندی و اشکال مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از رایج‌ ترین اشکال روی در مکمل‌های موجود در بازار آورده شده است:

به گزارش سیناپرس، به طور متوسط، دوز توصیه شده روزانه روی برای بزرگسالان ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم روی است. توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف روی با پزشک و مشاور تغذیه خود مشورت کنید. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: discovermagazine
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل