پرتاب موشک به فضا چقدر کربن ساطع می کند؟

به گزارش سیناپرس، به طور غیر معمول، برای پرتاب موشک به فضا، مشکل اصلی انتشار دی اکسید کربن نیست. می توان از سوخت موشک بدون کربن استفاده کرد و ناسا چندین دهه است که از هیدروژن مایع استفاده می کند. اما هیدروژن تجاری به روشی بسیار کربن زا فشرده می شود، اگرچه تولید آن با آلایندگی صفر امکان پذیر است.
از سوی دیگر، موشک‌ های اسپیس ‌ایکس دارای سوخت‌ های مبتنی بر نفت سفید و متان هستند. در حالی که برخی از این سوخت ها دی اکسید کربن منتشر می کنند، همه آنها باعث بروز مشکلات جوی دیگری می شوند.

بزرگترین مشکل این موشک ها، تخریب لایه ازن است که می تواند زمین را گرم تر کند. دوده، دی اکسید کربن، بخار آب و اکسیدهای نیتروژن ساطع شده از موشک ها همگی اثر گرمایی دارند. به گزارش سیناپرس، این امر با ارتفاعی که گازها در آن ساطع می ‌شوند اهمیت و ارتباط مستقیم دارد. در یک مطالعه اخیر مشخص شد که ۰.۲۲ درصد از لایه ازن فوقانی می ‌تواند پس از سه سال گردشگری فضایی از بین برود.
تحقیقات همچنین نشان می‌ دهد که کربن سیاه (دوده) ناشی از پرتاب موشک در اتمسفر فوقانی می ‌تواند ۵۰۰  برابر گرمتر از دوده منتشر شده در سطح زمین باشد، زیرا اتمسفر بالایی رفتار جذب گرما دارد.
به گزارش سیناپرس،بنابراین، باز کردن گره‌ های انتشار کربن توسط پرتاب موشک های فضایی دشوار است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. به گفته یکی از محققان، به ازای هر نفر، یک پرواز گردشگری فضایی ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بدتر از پرواز یک هواپیمای مسافت طولانی برای جو کره زمین است.

به گزارش سیناپرس،اما انتشار گازهای اولیه گلخانه ای در مخزن موشک تنها بخشی از تصویر آلاینده ها است. بیایید به این مقوله نگاهی عمیق تر بیاندازیم. به گفته پژوهشگران انتشار کربن معمولاً در سه دسته یا محدوده بررسی می شود. دسته اول میزان انتشار کربنی راشامل می شود که مستقیماً توسط شرکت ها یا سازمان ها تولید می شوند. به گزارش سیناپرس،برای مثال، در مورد اسپیس ایکس، انتشارات کربن بخش اول عبارت است از گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت موشک، حمل و نقل موشک ها و کارمندان اسپیس ایکس و هرگونه سوخت سوزانده شده در طول آزمایش و ساخت.

بخش دوم حاوی انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از مصرف انرژی یک شرکت یا سازمان است. مصرف برق اسپیس ایکس، از روشنایی اداری گرفته تا ساخت موشک، جزء این موارد به حساب می ‌آید.

دسته سوم انتشار کربن ناشی از فعالیت یک شرکت در حوزه اقتصادی و گسترده تر است. رایانه ای که توسط یک کارمند اسپیس ایکس استفاده می شود، ساخت و حمل و نقل آن و همین طور هر ماده، ابزار و خدمات دیگری که شرکت خریداری می کند جزء این دسته حساب می شوند. این بدان معنی است که دسته سوم معمولاً بسیار بزرگتر و سخت تر از دسته های اول و دوم هستند.

وقتی کشورها و شرکت‌ها در مورد کاهش انتشار کربن صحبت می ‌کنند، معمولاً روی انتشارات محدوده ۱ و ۲ تمرکز می‌ کنند. اما مایکروسافت در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ در انتشار کربن مراحل ۱، ۲ و ۳ منفی باشد.

به گزارش سیناپرس، با این حال، نکته دیگری که قابل ذکر است این است که در حالی که گردشگری فضایی میلیاردرها می تواند برای کره زمین گران تمام شود با این حال می دانیم طیف وسیعی از مزایای دیگر را از این پرتاب ها به دست می آوریم. ماهواره‌های نظارت زمین واضح‌ ترین مثال در اینجا هستند که داده ‌های زیادی را که برای ردیابی تغییرات آب و هوایی استفاده به ما می ‌دهند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: cosmosmagazine
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا