امتیاز وزارت علوم به مأموریت گرا شدن پژوهشگاهها
دکتر پیمان صالحی امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گفت: ما میتوانیم سال ۱۴۰۱ را سال توجه به پژوهشگاهها بدانیم.
وی افزود: نگاه وزارت علوم و شورای عالی عتف به پژوهشگاهها یک نگاه ویژه است، از این رو انتظار میرود که پژوهشگاهها در تحقق نقشه جامع علم و فناوری و موضوعات پژوهشی مطرح در کشور نقش آفرینی کنند.
معاون پژوهشی وزیر علوم بر مأموریت گرا کردن دانشگاهها و پژوهشگاهها تاکید کرد و گفت: بنا داریم در همه استانهای کشور دبیرخانهای با محوریت استانداران و با دبیری رئیس دانشگاه جامع هر استان برای مأموریت گرا شدن پژوهشگاهها و دانشگاهها راه اندازی کنیم.
وی عنوان کرد: اولویت ما در این حوزه کاهش واردات است که همکاری با ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان بوده است. اما هنوز بسیاری از کارها در زمینه کاهش واردات انجام نشده است.
صالحی با اشاره به کاهش واردات یک محصول که اکنون وضعیت خوبی دارد گفت: تولید کاتالیست ها یکی از این محصولات است که به صورت چشمگیری باعث کاهش واردات شده است.
به گفته وی، نمونه دیگر کاهش واردات را میتوان در تولید سموم تکنیکال با فناوریهای پیشرفته دانست که اکنون واردات آن به کمترین میزان ممکن رسیده است.
وی اضافه کرد: در ۷ نوع از این سموم بیشترین میزان واردات را داریم و اخیراً ۴ مورد از آنها توسط شرکتهای دانش بنیان به تولید رسیدهاند.
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: دانشگاهها و پژوهشگاهها در سطوح فناوری فعال هستند ولی تولید محصولات و تجاری سازی در شرکتهای دانش بنیان صورت خواهد گرفت.
صالحی با بیان اینکه در نظام نوآوری موضوع تجاری سازی از موضوعات جدی است که باید به آن توجه ویژه کنیم، گفت: در این زمینه پژوهشگاهها باید درهای خود را به روی بخش خصوصی باز کنند.
صالحی با تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهشگاهها گفت: این نوع سرمایه گذاری در پژوهشگاهها موجب اشتغال آفرینی برای دانشجویان خواهد شد.
معاون وزیر علوم با اشاره به تأمین اعتبارات پژوهشی و فناوری، گفت: در سال ۱۴۰۰، سعی کردیم ۱۰۰ درصد اعتبارات پژوهشگاهها محقق شود؛ همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز در تلاش بودیم که تعاملاتی با دولت و مجلس داشته باشیم تا اعتبارات جدیدی به دانشگاهها و پژوهشگاهها اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: در سال جاری برنامه داریم که هر دانشگاه و پژوهشگاهی در راستای مأموریتهای خود حرکت کند، معادل آن، اعتباراتی به آنها اختصاص دهیم.
وی گفت: پژوهشگاهها برای تأمین نیروی انسانی متخصص خود باید از ظرفیت دانشجویان پسادکتری بهره برداری کنند؛ ما در وزارت علوم آئین نامه ارتقای اساتید دانشگاهها را تدوین کرده ایم و بنا داریم پیش نویس آن را به دانشگاهها ارسال کنیم.
به گفته وی ارتقا در دانشگاهها و پژوهشگاهها متفاوت خواهد بود؛ دانشگاهها و پژوهشگاهها رقیب یکدیگر نیستند و ما باید از ظرفیت همه دانشگاهها و پژوهشگاهها بهره ببریم.
No tags for this post.