نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

98 درصد افراد جامعه نسبت به بیماری سرخک ایمن هستند

دکتر داوود یادگاری، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با سیناپرس گفت: بیماری سرخک یکی از مسری ترین بیماری های ویروسی است که تاکنون شناخته شده است. این ویروس از طریق ترشحات و قطرات تنفسی فرد مبتلا به دیگران منتقل می شود. معمولا این بیماری با بروز راش پوستی و تب همراه است.

وی افزود: علائم این بیماری شامل تب بالا، سرفه، قرمزی چشم ها، گلو درد و درد بدن است. این علائم شبیه آنفلوآنزا است. 3تا 4 روز پس از بروز این علائم فرد دچار راش پوستی می شود و بثورات پوستی پیدا می کند. معمولا بثورات هم مشخص است. از صورت شروع می شود به گردن، تنه، اندام ها انتشار پیدا می کند و بعد از چند روز هم کم کم محو می شود.

وی به اهمیت بیماری سرخک اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: نخست، این بیماری بسیار مسری است. دوم، در بچه های زیر 5 سال یا افراد بالای 20 سال ممکن است توام با عوارض باشد. پنومونی (عفونت های ریه)، ورم مغز و التهاب گوش از مهمترین عوارضی است که این ویروس یا عفونت های ثانویه آن برجای می گذارد. اسهال طولانی مدت کودکان از دیگر عوارضی است که امکان دارد کمتر ایجاد شود. این مساله باعث فقر تغذیه ای کودکان می شود.

به گفته وی، بیماری سرخک در افراد دارای نقص ایمنی، کمبود فقر پروتئینی و تغذیه ای متاسفانه عوارض بیشتری به همراه دارد و مرگ و میر بالاتری خواهد داشت.

موارد ابتلا به بیماری سرخک در کشورمان افزایش نیافته است

یادگاری اظهارداشت: اخیرا مشاهده شده در کشور مجاور ما افغانستان، اپیدمی وسیعی از سرخک بروز پیدا کرده است؛ شیوع این بیماری در افغانستان ناشی از این است که واکسیناسیون شان خوب نیست و همچنین فقر تغذیه ای دارند. اکنون بیش از 50 هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا شده اند که منجر به مرگ و میر بیش از 250 هزار نفر به خصوص در بچه های کمتر از 5 سال شده است.

وی به سیناپرس گفت: در حال حاضر به دلیل رفت و آمد تعدادی از افراد به کشور افغانستان احتمال شیوع این بیماری در کشور ما نیز زیاد است اما خوشبختانه تاکنون طبق اطلاعات بدست آمده، موارد بیماری سرخک فعلا در کشورمان نسبت به سال های قبل بیشتر نشده است زیرا ایران از جمله کشورهایی محسوب می شود که تقریبا در معرض از بین بردن و ریشه کنی این بیماری است؛ خوشبختانه بیش از 98 درصد افراد جامعه برعلیه این ویروس واکسینه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: اکنون ایران یکی از کشورهای موفق در زمینه واکسیناسیون است، زیرا خانه های بهداشت و مراکز بهداشت و درمانی زیادی دارد که واکسیناسیون را پوشش می دهند؛ اکنون درصد واکسیناسیون ما نسبت به سرخک، اوریون و سرخچه بالاست زیرا معمولا این سه واکسن را باهم می زنند. در نتیجه اصلا جای نگرانی نیست اما وزارت بهداشت به لحاظ طغیان وسیع این بیماری در افغانستان به مراکز بهداشت و درمانی هشدار داده تا آمادگی لازم را داشته باشند در صورت مشاهده موارد مشکوک، این بیماری را سریع گزارش دهند تا جلوی انتشار آن گرفته شود. دوم، افرادی که واکسیناسیون شان کامل نیست، برای واکسن زدن اقدام کنند.

نیازی نیست همه کودکان زیر 5 سال واکسن بزنند

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری به سیناپرس گفت: همچنین این استنباط که باید همه بچه های زیر 5 سال باید واکسن بزنند، غلط است. تمام بچه های زیر پنج سال که دو دز واکسنMMR ( سرخک، سرخچه و اوریون) را زده اند دیگر احتیاجی به زدن واکسن ندارند اما امکان دارد برخی از کودکان واکسن اول MMR (از 9 ماهگی تا 12 ماهگی) را زده باشند اما به دلیل شرایط دوران اپیدمی کرونا ویروس برای زدن دز دوم به مراکز درمانی مراجعه نکرده باشند. معمولا کودکان این دو دز واکسن را پیش از رفتن به مدرست می زنند.

وی ادامه داد: اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این دلیل هشدار داده است که تمام پزشکان، مراکز بهداشتی و درمانی این آمادگی را داشته باشند که اگر موارد بیماری تب دار با راش پوستی مشاهده کردند، مراقب شیوع بیماری سرخک باشند. دوم، خانواده هایی که اطمینان ندارند دز دوم واکسن MMR کودک شان را زده اند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند زیرا سوابق واکسیناسیون کودکان وجود دارد. آنها بررسی کنند اگر دو دز را زدند دیگر احتیاج به انجام هیچ اقدامی ندارند اما اگر دز دوم واکسن را به دلیل شیوع ویروس کرونا نزده اند یا به تاخیر انداخته اند باید هرچه زودتر نسبت به زدن دز دوم واکسن MMR اقدام کنند.

یادگاری تصریح کرد: هشدار دیگر وزارت بهداشت نسبت به افرادی است که از افغانستان وارد کشور می شوند. این افراد باید برعلیه سرخک واکسینه شوند تا این بیماری وارد کشورمان نشود؛ معمولا برای بزرگسالان واکسن سرخک-سرخچه و برای کودکان واکسن سرخک، سرخچه و اوریون زده می شود. افرادی هم که قصد مسافرت به کشور افغانستان را دارند بهتر است یک دز واکسن سرخک و سرخچه را بزنند و با خیال راحت به مسافرت شان بروند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: اکنون هیچ جای نگرانی برای بیماری سرخک وجود ندارد زیرا موارد بیماری سرخک در کشورمان افزایش پیدا نکرده است. خانواده ها نگران نباشند، آنهایی که دو دز واکسن شان را زده اند بیش از 98 درصد ایمن هستند و مبتلا نخواهند شد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل