نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پدران مراقب رژیم غذایی شان باشند

به گزارش سیناپرس، مطالعه انجام شده به رهبری دانشگاه کوئینزلند، نیاز فوری به پیام ‌های هدفمند بهداشت عمومی برای بهبود رژیم غذایی والدینی که به تصمیم به بچه دار شدن دارند را شناسایی می کند.
در این پژوهش، محققان داده‌های رژیم غذایی ۲۰۰ زوجی که مراقبت‌های دوران بارداری را در بزرگترین بیمارستان زایمان استرالیا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار داد.

پروفسور ویکی کلیفتون (Vicki Clifton) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی زنان باردار به شدت تحت تأثیر سبک زندگی همسر آنها است. ما می دانیم که رفتارها و تغذیه در طول هزار روز اول زندگی نوزاد یعنی از زمان لقاح، بر مسیر رشد بیماری های مزمن در بزرگسالی تأثیر می گذارد.

او در ادامه افزود: تغذیه سالم در دوران بارداری، پایه مهمی برای سلامتی در آینده برای کودک متولد نشده فراهم می کند اما بسیاری از زنان باردار دستورالعمل های غذایی توصیه شده را رعایت نمی کنند.به گزارش سیناپرس، این تحقیق نشان می ‌دهد که آموزش و حمایت بهتر می ‌تواند به بهبود عادات غذایی مادران باردار کمک کند که به نوبه خود جنین را سالم‌ تری داشته و از خطر ابتلا به بیماری در آینده جلوگیری کنند.

پروفسور کلیفتون توضیح داد که تحقیقات بسیار کمی در مورد نقش پدران در تغذیه زنان باردار انجام شده است. در حالی که مشخص است که تحصیلات، درآمد و شاخص توده بدنی بر نحوه تغذیه زنان در بارداری تأثیر می‌ گذارد، این مطالعه به شکاف دانش در مورد تأثیر عادات غذایی همسر بر روی مادران می ‌پردازد. 

این مطالعه همچنین نشان داد زنانی که شاخص توده بدنی بالاتری قبل از دوران بارداری داشتند، به مراتب بیشتر دچار افزایش وزن شدند که نشان دهنده نیاز فوری به بهبود کیفیت رژیم غذایی در دوران بارداری و کمک به جلوگیری از اثرات چاقی است. 

همچنین محققان دریافتند که نسبت بسیار کمی از شرکت‌ کنندگان به توصیه های غذایی عمل می ‌کنند. تنها ۴۱.۴ درصد از زنان روزانه میوه و ۲۸.۴ درصد سبزیجات مصرف می کردند در حالی که این رقم در حدود ۳۱ و ۱۵ درصد در میان همسران این مادران باردار بود.

در ادامه تحقیقات ثابت کرد که آنچه مادران در دوران بارداری می خورند بسیار تحت تأثیر رژیم غذایی و انتخاب های همسرانشان است. در این راستا یکی از مادران گفت که شوهرش بر آنچه که او در دوران بارداری می خورد تأثیر گذاشته است. او گفت: زمانی که باردار بودم احساس خستگی مضاعفی می‌ کردم و بنابراین همسرم بیشتر انتخاب‌های غذایی خانواده را انجام می ‌داد. با اینکه همیشه سعی می ‌کردم مراقب رژیم غذایی خود باشم اما قطعاً تحت تاثیر همسرم برای انتخاب وعده‌های غذایی در دوران بارداری بودم.

به گزارش سیناپرس، جالب است که در ادامه تحقیقات، همسران این مادران اعلام کردند که اگر می ‌دانستند که انتخاب ‌های غذایی ‌شان به کیفیت زندگی و آینده نوزادانشان بستگی دارد، احتمالا انتخاب هایشان را کمی متفاوت انجام می دادند. یکی از این پدرها در این باره گفت: ما فکر می کنیم که کار پدر با تولد نوزاد آغاز می شود اما این مطالعه نشان می دهد که نقش پدر خیلی زودتر و در زمان تغذیه شروع می شود.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: news-medical
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل