لرزش های مرموزی که قبلاً شناسایی نشده بود

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد شواهد نشان می دهد که مریخ سیاره زنده ای است و در زیر سطح غبارآلود و بایر آن، میزبان فعالیت های لرزه ای زیادی است که تا به حال هرگز ثبت نشده بودند.

هروویه تکالچیچ (Hrvoje Tkalčić) ژئوفیزیکدان دانشگاه ملی استرالیا می گوید: دانستن اینکه گوشته مریخ هنوز فعال است برای درک ما از چگونگی تکامل مریخ به عنوان یک سیاره بسیار مهم است. این امر می تواند به ما کمک کند به سؤالات اساسی در مورد منظومه شمسی و وضعیت هسته، گوشته مریخ و تکامل میدان مغناطیسی که در حال حاضر فاقد آن است پاسخ دهیم.

جالب است بدانید که برای مدت بسیار طولانی، دانشمندان بر این باور بودند که هیچ چیز خاصی در مریخ نمی ‌گذرد، زیرا این سیاره دارای میدان مغناطیسی بسیار کمی است. به گزارش سیناپرس، میدان ‌های مغناطیسی سیاره ‌ای معمولاً در داخل سیاره، توسط چیزی به نام دینام ایجاد می‌ شوند مانند رسانای الکتریکی که انرژی جنبشی را به انرژی مغناطیسی تبدیل می کند.

فقدان میدان مغناطیسی مریخ حاکی از فقدان فعالیت است. این مسأله مهمی است چراکه وجود میدان مغناطیسی می تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.به گزارش سیناپرس، اینجا روی زمین، میدان مغناطیسی از ما در برابر تشعشعات کیهانی که ممکن است حیات را نابود کند، محافظت می کند. در مریخ، سطوح تشعشعات بسیار بالاتر است، حتی اگر از خورشید دورتر باشد.

تکالچیچ توضیح می دهد: همه حیات روی زمین به دلیل میدان مغناطیسی زمین و توانایی آن در محافظت از ما در برابر تشعشعات کیهانی امکان پذیر است، بنابراین بدون میدان مغناطیسی، زندگی همانطور که می دانیم به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش سیناپرس، اما زمانی که فرودگر اینسایت (InSight) ناسا در نوامبر ۲۰۱۸  وارد مریخ شد و شروع به گوش دادن به ضربان قلب مریخ کرد، موضوع واقعاً قابل توجهی را متوجه شد که مریخ در حال غرش است.

تکالچیچ و تیم تحقیقاتی او به دنبال زمین لرزه هایی بودند که در داده های اینسایت مورد توجه قرار نگرفته بود. در ادامه محققان ۴۷ رویداد لرزه ای جدید را شناسایی کردند که از ناحیه ای در مریخ به نام Cerberus Fossae توسط سیستمی از شکاف های ایجاد شده توسط گسل هایی که پوسته را از هم جدا کرده اند، به وجود می آیند.

سپس محققان به دنبال کشف علت این زمین لرزه ها بودند. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که هیچ الگویی در زمان وقوع زمین لرزه ها وجود ندارد و دلایلی مانند تأثیر قمر مریخ فوبوس را رد می کند.

تکالچیچ درباره موضوع فوق می ‌گوید: ما دریافتیم که این سلسله زمین ‌لرزه ‌ها به ‌طور مکرر در تمام زمان‌ های روز مریخ رخ می ‌دهند، در حالی که به نظر می‌ رسد زمین لرزه ‌هایی که در گذشته توسط ناسا شناسایی و گزارش شده‌ اند، تنها در نیمه شب، زمانی که سیاره ساکت ‌تر است، رخ داده ‌اند. به گزارش سیناپرس، بنابراین، می توانیم فرض کنیم که حرکت سنگ های مذاب در گوشته مریخ، محرک این ۴۷ لرزش تازه کشف شده در زیر ناحیه Cerberus Fossae است.

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل های قبلی ویژگی‌ های سطح مریخ در Cerberus Fossae نشان داده اند که این منطقه در حدود ۱۰ میلیون سال گذشته از نظر آتشفشانی فعال بوده است. به گفته محققان، درک میدان مغناطیسی مریخ، چگونگی تکامل آن و اینکه در کدام مرحله از تاریخ این سیاره متوقف شده، آشکارا برای ماموریت های آینده و حیات انسان در مریخ بسیار مهم است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.