نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطار مترو ملی از مهم‌ترین صحنه‌های حضور جهاددانشگاهی در خودکفایی کشور

در سالی که از جانب مقام معظم رهبری با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است، سردار احمد وحیدی وزیر کشور با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر منوچهر منطقی معاون حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر سیدمجتبی شفیعی سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، روز دوشنبه ( ۱۵ فروردین‌ماه 1401) با حضور در شرکت واگن سازی تهران از پروژه فناورانه تولید قطار ملی بازدید کردند و تست سرعت این قطار که سیستم رانش آن به دست مهندسان و فناوران جهادی طراحی و تولید شده است، با حضور آنان انجام گرفت.

نقش ممتاز جهاددانشگاهی در حوزه‌های تولید فناوری‌های دانش‌بنیان

وزیر کشور در حاشیه بازدید از این قطار بابیان اینکه مترو یکی از حوزه‌های مهم کشور به شمار می‌رود که خودکفایی در تولید آن اهمیت زیادی دارد گفت: در پروژه تولید قطار ملی فعالیت خوبی توسط جهاددانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران و همکاری بین بخشی با سایر تولیدکنندگان داخلی انجام‌گرفته است.

وی بابیان اینکه در این بازدید شاهد تولید هفت واگن یک رام قطار مترو با ۸۵ بومی‌سازی هستیم ادامه داد: این قطار در حال انجام مراحل نهایی تست‌های حرکت است و آن‌گونه که در این بازدید اعلام شد تا خردادماه جاری پس از کسب تأییدیه‌های لازم آماده مسافر گیری می‌شود که می‌تواند با خودکفایی در این بخش ضمن تأمین نیازهای مترو تأثیراتی در سایر بخش‌ها نیز داشته باشد.

سردار وحیدی در این بازدید به نقش ممتاز جهاددانشگاهی در حوزه‌های تولید فناوری‌های موردنیاز و دانش‌بنیان اشاره کرد و بابیان اینکه این نهاد در حوزه‌های مختلفی حضور دارد و دستاوردهای آن به این پروژه خلاصه نمی‌شود گفت: اما تولید قطار ملی یکی از مهم‌ترین صحنه‌های حضور جهاددانشگاهی به شمار می‌رود که می‌تواند نقش بسیاری در خودکفایی کشور داشته باشد.

وزیر کشور همچنین به موضوع تجاری‌سازی و عقد قرارداد پروژه قطار ملی اشاره کرد و گفت: یکی از خوبی‌های پروژه تولید قطار ملی آن است که آمده سازی آن در شرکت واگن سازی تهران در حال انجام است، شرکتی که شهرداری تهران یکی از سهم داران اصلی آن بوده و می‌تواند بهره‌برداری لازم را از قطارهای تولیدی داشته باشد.

وی افزود: در همین رابطه یک قرارداد تأمین  ۱۰۵ واگن قطار ملی به امضا رسیده است که منابع آن در حال تأمین است و انشاالله ازنظر منابع مشکلی نخواهیم داشت .

وزیر کشور ادامه داد: امیدوارم در سالی که از جانب رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است، یک کار فناورانه داخلی توسط جوانان این مرزوبوم در حوزه مترو به سرانجام رسد.

آمادگی جهاددانشگاهی برای تولید قطارهای پرسرعت بین‌شهری

دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی نیز در حاشیه این بازدید بابیان اینکه یکی از فلسفه‌های اصلی تشکیل جهاددانشگاهی تولید فناوری‌های موردنیاز کشور از طریق انجام تحقیقات کاربردی و پیگیری تجاری‌سازی آنها به شما می‌رود گفت: در همین رابطه فعالیت‌هایمان را در زمینههای فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی ساماندهی کردیم و سعی کردیم در هرکدام ازآنها چندین فعالیت شاخص داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه اقدامات در زمینه پزشکی را با "درمان ناباروری با اتکا به سلول‌های بنیادین" آغاز کردیم که این موضوع، اقدامی بی‌نظیر در مقیاس جهانی به‌حساب می‌آید گفت: دامنه فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی را گسترش داده‌ایم؛ در حال حاضر، به مسائلی مانند ژن‌درمانی و ویروس درمانی توجه کرده‌ایم. همچنین توجه به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج که موضوعی نو در علم پزشکی به‌حساب می‌آید، در دستور کار این نهاد قرارگرفته است.
وی بابیان اینکه در حوزه فنی مهندسی  نیزبا توجه به اینکه یک کشور نفت‌خیز به شمار می‌رویم یکی از زمینه‌های فعالیت را صنعت نفت قراردادیم افزود: در این صنعت فناوری‌های بسیار خوبی را تولید کردیم که ازجمله آنها می‌توان به دکل‌ها و مته‌ها های حفاری اشاره کرد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه از دیگر زمینه‌های خوب فعالیت ما ترکیبی از برق و مکانیک بود عنوان کرد: با توجه به اینکه  صنعت ریلی، مترو و قطار شهری و بین‌شهری به‌سرعت در کشورمان درحال‌توسعه بود تصمیم گرفتم بر روی پیشرفته‌ترین بخش این صنعت ( سیستم رانش) که می‌دانستیم دیگران نمی‌توانند به آن ورود کنند ، فعالیتمان را آغاز کردیم.

 طیبی بابیان اینکه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حد پایلوت فعالیتمان را در این بخش آغاز کردیم ادامه داد: در زمان تصویب برنامه ششم با پیشنهاد جهاددانشگاهی در زمینه تولید قطار ملی با 85 درصد بومی‌سازی و ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها با ۷۰ درصد تولید داخلی موادی را در این برنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی رساندیم که خوشبختانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت جهاددانشگاهی و تأمین منابع این پروژه تعریف شد.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه در این پروژه یک رام قطار هفت واگنه مترو ساخته شد گفت: بدنه قطار توسط واگن سازی تهران، سیستم رانش توسط جهاددانشگاهی و سایر بخش‌ها توسط دیگر شرکت‌های ایرانی ساخته شد و حداکثر طی 18 ماه توانستیم آن را به بهره‌برداری برسانیم که هم‌اکنون در حال انجام تست‌ها و استانداردهای حرکت آن هستیم که به دلیل کمبود امکانات تست‌ها کمی طولانی تر شده است و امیدواریم در خرادماه آماده مسافر گیری شود.

وی بابیان اینکه خوشبختانه امروز تولید قطار ملی مورد تائید وزیر محترم کشور قرار گرفت ادامه داد: کشور ما در شرایطی قرار دارد که در بعضی زمینه‌ها که اقتصادی است باید خودکفا شود و جهاددانشگاهی تعداد زیادی از فناوری‌ها را انتخاب کرده است و تعداد بسیاری از آنها به نتیجه رسیده و تعدادی نیز در حال نتیجه گرفتن است که امیدوارم امسال هم سه تا چهار پروژه بزرگ دیگر را شروع کنیم.

طیبی بابیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که علاقه‌مند هستیم آنها را انجام دهیم قطارهای پرسرعت بین‌شهری است تا فاصله بین شهرها با سرعت بیشتری طی شود گفت: سرعت عمومی این قطارها در جهان  ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و ما این توانایی راداریم که حداکثر ظرف مدت ۱۸ ماه بتوانیم یک رام قطار سه واگنه را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بسازیم، البته ریل‌های کشورمان توان ۲۰۰ کیلومتر سرعت رادارند که می‌توان پروژه را با همین سرعت آغاز کرد.

وی بابیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی می‌خواهد بگوید که توان انجام کارهای بزرگ در کشور وجود دارد و این نهاد به سهم خود توانسته است فناوری‌هایی را تولید کند که جز دانش روز دنیا به شمار می‌روند و موردنیاز کشورمان هستند گفت: اگر حمایت‌ها وجود داشته باشد حداکثر طی دو برنامه پنج‌ساله در کشور می‌توانیم به همه اهداف و نیازها دست‌یابیم که در این صورت جوانان این کشور همه صاحب شغل آبرومند و متناسب با شأن و منزلت خواهند شد و حتی آن‌هایی که مدرک‌های غیر مرتبط دارند نیز با آموزش مهارتی می‌توانند شغل موردنظر را پیدا کنند، اما به شرطی که از ظرفیت داخلی استفاده شود و کار را نیز به کاردان‌ها سپرده شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، گفتنی است وزیر کشور در این بازدید ضمن شرکت در تست سرعت قطار مترو ملی، فرایند داخلی سازی، امنیت، کسب استاندارها و زمان مسافر گیری و استفاده و تولید انبوه این قطار را جویا شد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل