نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کدام نوع ایمنی در برابر کرونا بهتر عمل می کند

به گزارش سیناپرس، دو سال از این بیماری همه گیر کرونا می گذرد و نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و میلیاردها دوز واکسن تزریق شده است. بر اساس یافته های مطالعات جدید، داده‌های سلامتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سال‌ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در کشور برزیل به عنوان یکی از آسیب ‌دیده ترین کشورها بر اثر بیماری کرونا، تجزیه و تحلیل شد.

این تحقیقات نشان داد که در افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده اند، واکسن‌ های فایزر و آسترازنکا ۹۰ درصد، واکسن های چینی کروناوک ۸۱ درصد و واکسن ‌های جانسون و جانسون ۵۸ درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان و خطر مرگ، اثربخشی دارند.

جولیو کرودا (Julio Croda) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه فدرال ماتو گروسو دو سول گفت: هر چهار مورد از این واکسن ‌ها ثابت کرده ‌اند که محافظت خوبی را برای افرادی که قبلاً به عفونت کووید- ۱۹ دچار شده اند، فراهم می ‌کنند.
پرامود کومار گارگ (Pramod Kumar Garg) از مؤسسه علوم و فناوری بهداشت هند در توضیحی در رابطه با این بیماری گفت: ایمنی ترکیبی به دلیل قرار گرفتن در معرض عفونت طبیعی و واکسیناسیون احتمالاً سطح قابل قبولی از ایمنی را به وجود آورده و ممکن است محافظت طولانی ‌مدتی را حتی در برابر انواع سویه های در حال ظهور ایجاد کند. 

در همین حال، نتایج یک مطالعه در سوئد نشان داد که افرادی که از کرونا بهبودی یافته ‌اند، سطح بالایی از محافظت در برابر عفونت مجدد را تا ۲۰ ماه حفظ می ‌کنند و افرادی که دارای ایمنی ترکیبی با دوزهای واکسن بودند، نسبت به افرادی که فقط ایمنی طبیعی داشتند، ۶۶ درصد کمتر در خطر عفونت مجدد قرار داشتند.

گفتنی است که مطالعات جدید نشان می دهد که این ایمنی ترکیبی در برابر سویه امیکرون هم موفق بوده است. یافته ها نشان دادند که دریافت سه دوز واکسن ۵۲ درصد در برابر عفونت امیکرون اثربخشی داشته اما زمانی که بیمار قبلاً به این بیماری آلوده شده باشد این میزان به ۷۷ درصد افزایش می یابد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج آن در مجله تخصصی Lancet منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل