طیبی : فناوری های مورد نیاز کشور در شرایط پسا تحریم خریداری شوند

به گزارش ایرنا ، دکترحمید رضا طیبی در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی اظهار مرد: رفع تحریم ها مشکلات موجود در زمینه قطعات ، مواد اولیه و تجهیزات به ویژه در زمینه پزشکی را بر طرف می کند اما در مورد حوزه فناوری نگران هستیم که در شرایط پسا تحریم اشتباهات گذشته تکرار شود .
وی توضیح داد : در زمان تحریم ها از مواد مصرفی و غیر ضروری تجهیزات صنعتی واردات زیادی داشتیم و حتی تجهیزات یک کارخانه و یک بخش صنعتی خریداری می شد این در حالی است که باید فناوری های مورد نیاز خریداری و به کشور منتقل شود. 
طیبی به باز شدن بازارها بر روی شرکت های خارجی در شرایط پسا تحریم اشاره کرد و گفت : بنا به نیاز کشور این اقدام اشکالی ندارد اما باید شرکت های خارجی و واردات محصولات آن ها به بازار کشور تنها در مواردی باشد که فناوری داخلی آن را نداریم و همچنین باید در قبال واگذاری بخشی از بازار کشور انتقال فناوری را از آن ها طلب کنیم.
وی افزود: درغیر اینصورت اگر فناوری و دانش مورد نیاز به کشور منتقل نشود ممکن است کشور ها با یک تحریم دیگر بیایند و ثروت ما را جارو کنند و ببرند .
رییس جهاد دانشگاهی در ادامه تدوین برنامه پنجم این نهاد را یادآور شد و گفت : در راستای این برنامه واحدهای جهاد فعالیت خود را در تعامل با یکدیگر انجام می دهند تا از موازی کار اجتناب شود اما بحث اصلی در اجرایی شدن این برنامه تامین منابع است که امیدواریم افزایش بودجه داشته باشیم .
طیبی به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم مشخص شدن نقش جهاد دانشگکاهی در نقشه جامعه علمی کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس کار گروهی تشکیل شده و ماموریت های جهاد در این برنامه مشخص شده است.
وی همچنین روند جذب اعضای هیات علمی جهاد را یادآور شد و افزود : فرآیند جذب اعضای هیات علمی جهاد بر اساس قانون شورای عالی جذب انجام شده و پذیرفته شده است که اعضای هیات علمی تا پایان سال 93 نیاز ی به طی کردن فرآیند جذب ندارد اما در سال 94 باید این فرآیند طی شود 
رییس جهاد دانشگاهی همچنین از تفاوت در پرداختی های مراکز دولتی انتقاد کرد و گفت : نباید آنقدر تفاوت در پرداختی ها وجود داشته باشد ؛ این تبعیض است که عده ای از منابع نفتی استفاده کنند و پرداختی کلان داشته باشند اما عده ای که شبانه روز کار می کنند دریافتی های بسیار کمی داشته باشند .
مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی چهارشنبه شب با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ابو ترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه رویان برگزار شد، در این مراسم از چهار خبرنگار فعال رسانه های کشور از جمله ایرنا در جهاد دانشگاهی تقدیر شد . 
همچنین جمعی از مسوولان واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور و فعالان حوزه های پژوهشی و آموزشی و اعضای هیات های علمی دانشگاه ها تجلیل شدند .
رییس پژوهشگاه ابن سینا ، یکی ازاعضای هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی ، یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وعضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد زنجان ، مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمی پژوهشگاه ابن سینا و مدیر گروه پژوهشی مهندسی محیط زیست پژوهشکده محیط زیست گیلان از دیگر تقدیر شدگان هستند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا